- asiakkaidemme ylivoimaisin, lisäarvoa tuottava kumppani,
- kestävästi kannattava ja vaikuttava,
- aktiivisesti asiakkaan yrityskokonaisuutta kehittävä ja
- suunnannäyttäjä ja arvostettu järjestö.
Strategiamme ydinviesti, eli markkinoiden parhaan asiakaskokemuksen tarjoaminen liiketoiminnan kehittämisessä kehittäville ja kasvaville asiakkaillemme ProAgrian kasvavan ja kehittyvän osaamisen ja palvelujemme digitalisoitumisen kautta, on osoittautunut muutoskestäväksi.
Koronakriisi pakotti meidät reagoimaan äkillisesti asiakaskontaktien siirtyessä kertaheitolla lähes tyystin digitaalisiksi maaliskuussa. Visiomme on mahdollistaa maailman puhtain ja elinvoimaisen maaseutu myös tulevaisuudessa. Teimme sen eteen lujasti töitä koko vuoden maailman muuttuessa sekä meidän että asiakkaidemme ympärillä. Keskitimme toimintamme asiakkaiden talouden, johtamisen ja tuotannon prosessien digitaaliseen neuvomiseen sekä tarjoamaan palvelumme käytännössä yhtä erinomaisina riippumatta siitä, missä ne tuotetaan.
Toimimme yhdessä joustavasti, asiakkaan liiketoiminnan parasta ajatellen ja keskusrajat ylittäen. Kehitimme uusia toimintatapoja virtuaaliseen neuvontaan ja kasvatimme asiakaspalvelumme toimintakenttää ja osaamista. Digitaalisen kanssakäymisen sekä tiukan hygieniaohjeistuksemme avulla estimme omalta osaltamme koronan leviämistä maaseudulle. Nostimme ProAgrian profiilia ja brändiä esille valtakunnan mediassa mm. varmistamalla kausityövoiman saantia Suomeen Töitä Suomesta Oyn osakkaana ja puolustamalla kotimaista ruoantuotantoa sekä huoltovarmuutta.
Lyhyesti sanottuna reagoimme, toimimme ja kehityimme!
Jatkoimme ahkeraa sidosryhmäyhteistyötä kotimaassa ja ulkomailla poikkeustilanteen aikanakin strategisena tavoitteenamme nostaa järjestömme näkyvyyttä sekä jäsenyyden arvostusta. Hyvin käyntiin lähteneen strategiaprosessin myötä toiminnassamme korostui entisestään ProAgrian vahva tahtotila yhtenäiseen, valtakunnallisesti vaikuttavaan toimintaan.
Vuoden aikana rakennettiin Suomessa uusi toimintamalli ruokaketjun toimijoiden yhteistyön lisäämiseksi alan digitalisaation, tietovarastojen hyödyntämisen ja sähköisten palvelujen kehittämiseen. ProAgria on ollut alusta alkaen mukana määrittelemässä tämän AgriHubiksi nimetyn kokonaisuuden suuntaviivoja. AgriHubin tavoitteena on toteuttaa Reijo Karhisen selvityksessään huomioimien epäkohtien poistamiseen tähtääviä toimenpiteitä, päätavoitteenaan maataloustuotannon kannattavuuden lisääminen huomattavasti nykyistä korkeammaksi. AgriHubi käynnistyy vuoden 2021 alussa ja Keskusten Liitto on mukana sen ohjausryhmässä.
Lisäsimme vuoden aikana yhteistyötä Luken kanssa erityisesti tilojen kannattavuustietojen raportoinnin parantamiseksi sekä ylipäätään tutkimustiedon nopeamman tiloille välittämisen mahdollistamiseksi. Tätä yhteistyötä tullaan laajentamaan vuoden 2021 aikana.
Olemme olleet aktiivisesti mukana kansainvälisten neuvontaorganisaatioiden toiminnassa koronarajoitteidenkin aikana. Jussi Juhola on ansiokkaasti johtanut puhetta EUFRAS-järjestössä, ja järjestöstä on tullut selkeä viesti, että digitaalinen loikkamme on ollut monelle Keski-Euroopan sisarjärjestöllemme täysi yllätys. Suomen maatalousneuvonta on siis pärjännyt koronakurimuksessa paremmin kuin suurimmassa osassa Eurooppaa. Hieno suoritus koko ProAgrialta!
Liiton ja Faban yhdessä perustaman Bisnes+ Oy:n muutostahti on ollut kova. Vuoden alkupuoliskolla Bisnes+ viljelijän käyttöliittymä siirtyi Mtechin Minun Maatilani.fi -palvelun etusivuksi, ja vuoden lopulla palveluun lisättiin runsaasti uusia toiminnallisuuksia. Näiden toimenpiteiden jälkeen Bisnes+ tavoitti vuoden lopussa jo tuhansia rekisteröityneitä käyttäjiä ja määrä kasvaa päivittäin.
Keskustelu globaalista ilmastokriisistä on jatkanut kiihtymistään. Maaseudun tuottajia syyllistetään yhä voimakkaasti ilmaston pilaajina sekä hiilenpäästäjinä. Vuoden 2020 aikana Liitto aloitti tiiviin yhteistyön BSAGn kanssa ja yhteistyön ensimmäinen lopputulos on viljelijöille suunnattu Uudistavan viljelyn verkko-oppimisalusta. ProAgrian ammattilaiset ovat antaneet vahvan panoksen alustan oppimateriaalin koostamiseen ja pääsemme hyödyntämään alustaa vuoden 2021 aikana ilmastoviisaaseen viljelyyn opastavan neuvontatyön apuna.
Käynnistimme myös vahvan yhteistyön S-ryhmän kanssa rakentamalla Tulevaisuusvalmennus-konseptin, jota jalostetaan eteenpäin ensimmäiseksi kuluttajia ja tuottajia hiilijalanjäljen alentamisen kautta yhdistäväksi kokonaisuudeksi. Lisäksi Liiton ja Mtechin vuonna 2017 perustama Biocode Oy on panostanut voimakkaasti kansainvälisesti toimivan ruokaketjun hiilijalanjäljen läpinäkyvyyden mahdollistavan verkkopalvelun luomiseksi.
Toimintamme oli taloudellisesti tyydyttävällä tasolla. Tuloslaskelma osoitti 107 000 euron alijäämää. Varsinaisen toiminnan tulos heikkeni edellisestä vuodesta reilut 30 000 euroa, ollen runsaat 340 000 euroa alijäämäinen. Tulos heikkeni alentuneen valtionavun sekä koronakriisin ansiosta peruttujen valmennusten ansiosta. Liiton vahvan taseen ansiosta saadut rahoitustuotot säilyivät hyvällä tasolla ja niillä turvattiin hyvä kokonaistulos edellisen vuoden tapaan.
Sodan jälkeiset sukupolvet Suomessa eivät ole kokeneet aiemmin sellaisia rajoituksia tekemisiinsä kuin mitä Covid19:n aiheuttama pandemia on saanut aikaan. Yhteiskunnan taholta on rajoitettu liikkumista ja harrastamista. Olemme tähän asti pitäneet monta asiaa itsestään selvyytenä, mutta pilvilinnamme romahti viimeistään silloin, kun tuli huoli ruoan riittävyydestä. Jopa siinä määrin, että alkutuotanto määriteltiin kriittiseksi alaksi, jonka resurssit olisi ensimmäisten joukossa turvattava. Huoltovarmuutemme on noussut keskustelun aiheeksi yhä useammin ja samalla on huomattu kotimaisen elintarviketuotannon tärkeys laajemmassakin piirissä. Kotimaisen ruoan arvostus on kasvanut kuluttajien keskuudessa.
Suomalaisen viljelijän murheet eivät kuitenkaan yhtään vähentyneet kuluneen vuoden aikana. Valitettavasti eri medioissa on hyvin vahvasti noussut esiin alkutuottajien syyllistäminen. Tätä syyllistämistä tapahtuu niin yksityisten henkilöiden kuin myös eri tahojen toimesta. Saamme kuulla olevamme niitä, jotka pilaavat Itämeren ja vähentävät luonnon monimuotoisuutta, jonka toimien seurauksena hiilidioksidin määrä ilmakehässä kasvaa ja jotka pitävät eläimiään helvetin kaltaisissa keskitysleirioloissa. Ei siis ole ihme, että veganismi lisääntyy, sillä mielikuvilla on helppo muokata alkutuotannosta tietämätöntä hyvin voimakkaasti.
Olemme tähän asti vieneet asiapitoista ja asiantuntevaa viestiä viljelijöille, sidosryhmille ja mediaan. Mielestäni voisimme ottaa roolia enemmän myös kuluttajaviestinnässä, kuten Maa- ja kotitalousnaiset ovat tehneet ansiokkaasti jo pitkään. ProAgria voisi olla mukana viestimässä kuluttajille yhteistyökumppaneiden kanssa. Meidän on silloin kuitenkin muutettava tapaamme viestiä, sillä tiedon lisäksi tarvitsemme tuohon viestintään tunnetta ja henkilökohtaisuutta. Kuluttajaa on kuultava herkällä korvalla. Viljelijä tarvitsee kaikki tahot tueksensa työnsä turvaamiseksi tulevaisuudessa.
Useat tilat tuskailevat taloudellisten vaikeuksien kanssa. Tuotantopanosten hinnat nousevat, mutta elintarvikkeiden raaka-aineiden hinnat eivät. Valiolaisilla maitotiloilla ei edes tuotannon kasvattaminen yksikkökustannusten pienentämiseksi tule enää noin vain kysymykseen tuotantosopimusten voimaantulon myötä. Tuotannon hallintaan tarvitaankin tiloilla nyt suunnitelmallisuutta ja varmasti myös enemmän ProAgrian ammattilaisten näkemystä ja apua.
Hiilineutraali tuotanto tarvitsee todisteita ja oikeaa tietoa taakseen. Toivottavasti eri tahojen muodostama AgriHubi antaa siihen eväitä. Onhan sen tarkoituksena saada tutkittu tieto viiveettä käyttöön viljelyssä ja eläintuotannossa. Niistä maitotiloista, jotka ovat laskeneet tuotantonsa hiilijalanjäljen, ovat useat yllättyneet. Heillä hiilijalanjälki on ollut jopa vain neljäsosa eteläisemmän Euroopan maitotilojen hiilijalanjäljestä. Tässäkin pätee vanha tuotosseurannan iskulause ”mitä mittaa, sitä voit parantaa”. Vasta sitten, kun nämä tilat voivat muuttaa tuloksensa taloudelliseksi hyödyksi, ollaan oikeilla raiteilla.
17.3.2021
Uusi strategiamme nosti digitalisaation ja tiedolla johtamisen mahdollisuudet keskeiseen rooliin. Ne kulkevat punaisena lankana läpi toimintatapojemme sekä ratkaisujen ja osaamisen kehittämisessä. Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on vaikuttanut suuresti kaikkeen toimintaan, mutta erityisesti se on edistänyt digitaalisia toimintatapamuutoksia ennen näkemättömällä vauhdilla.
Toteutimme onnistuneesti palveluita etäyhteyksien kautta, joiden määrä kasvoi huimasti. Kokemus osoitti, että jotkut palveluistamme soveltuvat jopa paremmin toteutettavaksi etäyhteyksien kautta kuin toimisto- tai pirtinpöydän äärellä, sillä keskittyminen voi olla helpompaa tai molempien osapuolten aikaa säästyy.
Poikkeuksellisina aikoina asiantuntija- ja sähköisistä palveluista muodostuva digitaalinen ekosysteemi on vahvistunut. Tavoitteenamme on täydentää asiantuntijapalveluitamme erilaisilla sähköisillä kohtaamisilla ja työkaluilla, jotka kerryttävät monipuolisesti tietoa palveluiden tueksi ja luotettavaksi pohjaksi. Kerättyä tietoa voi myös jalostaa vaikkapa kuviksi palvelua tukemaan.
Jatkuva tiedon kerääminen ja sillä johtaminen asettaa paineita tiedon analysointitaitoihin. Kun tieto kertyy entistä enemmän automaattisesti eri työkalujen kautta, voi asiantuntija suunnata oman työpanoksensa tukemaan yrittäjää tiedon analysoinnissa ja ratkaisujen löytämisessä. Digitalisaation ja aiempaa suuremman tiedon määrä tuo paineita entistä tarkempaan tila- ja henkilökohtaiseen päätöksentekoon. Varmistimme asiantuntijoidemme tiedolla johtamisen taitoja sekä työkaluja erityisesti kasvituotannon ja talouden kustannustehokkuuden osa-alueilla usean hankkeen ja kehitysprojektin voimin.
Julkaisimme syksyllä yhdessä Mtechin kanssa sähköisen työajanseurannan sovelluksen, ProAjan. Sovellus helpottaa työajanseurantatiedon keräämistä, jota analysoimalla voidaan puuttua pullonkauloihin ja kehittää tilan toimintaa. Tarkka ajankäyttötieto tuo luotettavuutta päätöksiin ja laskelmiin. Asiantuntijamme ovat tilalla tukena sovelluksen käyttöönotossa ja sitä kautta sen kehityksessä.
Tilakokonaisuuden johtamiseen kehitetty Bisnes+ siirtyi Minun Maatilani -palvelun etusivuksi. Bisnes+ tarjoaa digitaalisia ratkaisuja tiedolla johtamiseen maatilayrityksessä esimerkiksi Tulokset ja mittarit -kokonaisuudella ja tietoturvallisella Dokumenttipankilla. Omia nauta-, kasvi-, talous- ja johtamisen mittareille asetettuja tavoitteita voi seurannan lisäksi vertailla maan keskiarvoon.
Globaali koronaviruspandemia vaikutti myös ProAgrian kansainväliseen toimintaan. Useat sovitut yhteistyöneuvottelut jouduttiin matkustusrajoitteiden vuoksi perumaan tai siirtämään tulevaisuuteen. Myös useat Euroopan Komission seminaareista siirtyivät etäyhteyksin järjestettäviksi.
Edellisen vuoden tapaan digitalisaatio oli teemana vahvasti pinnalla. Koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi maatalouden asiantuntijapalveluiden digitalisoinnista tulikin kantava teema useaan vuoden aikana järjestettyyn tapahtumaan. Monissa Euroopan maissa havahduttiin tilanteeseen, jossa paikallisen lainsäädännön vuoksi ei yksinkertaisesti ollut keinoja tuottaa maatalousyrittäjille lainkaan perinteisiä asiantuntijapalveluita.
Onneksemme omat valmiutemme siirtää asiakaskohtaamiset verkon yli tapahtuviksi olivat jo valmiiksi hyvällä tasolla, eikä sille ollut lainsäädännöllisiä esteitä. Valmiutemme huomattiin myös kansainvälisesti ja osaamisemme oli esillä useissa EUFRAS-verkoston virtuaalisissa tapahtumissa pitkin vuotta. Tämä läsnäolo on avannut kansainvälisesti useita potentiaalisia osaamisen vientikanavia, joita tullaan edistämään vuoden 2021 aikana.
EUFRAS-verkostossa vahva kommunikointi Euroopan Komission suuntaan jatkui. Teemaksi nousi koronaviruspandemian esiin tuomien maatalouden asiantuntijapalveluiden digitalisaation esteiden poistaminen sekä tiedon vaihdolla että lainsäädännön esteiden poistamisella.
Palvelumme yrityksille jatkuivat koronasta huolimatta katkeamatta etäpalveluina. Laaja-alainen toimialaosaaminen ja toimintaympäristön tuntemus loi vaikeanakin aikana yritysasiakkaidemme keskuudessa luottamusta, ja kumppanuudet syvenivät alati muuttuvien rahoitusviidakoiden parissa.
Vaikka jouduimmekin arvioimaan menossa olevia kehittämisprojekteja uudelleen, koettiin varsinkin matkailun toimialalla yritysryhmähankkeissa ryhmän henkinen tuki pelastavaksi tekijäksi. Tarvittiin nopeita ratkaisuja, jolloin yrittäjäyhteistyössä on voimaa. Myös elinkeinoelämän palveluverkostossa yhteistyö tiivistyi. Tietyillä Team Finland -verkoston alueilla ProAgrialla on oma paikkansa.
Yrityspalvelujemme kärkitoimialoja ovat matkailu-, elintarvike-, urakointi-, energia-, puunjalostus- ja palveluyrittäjyys. Erityisesti näillä toimialoilla yritysasiantuntijoillamme on vahvaa alan osaamista. Tunnemme yritysten toimintaympäristön niin maaseudulla kuin kaupungeissa.
Toteutimme asiakkaillemme ennätysmäärän ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluja ja löysimme sparraukselle väylät niin ELY-keskuksen kuin BusinessFinlandinkin rahoitusvaroista. Koronatukien lisäksi kasvuun tähtäävät investoinnit olivat vaikuttavia. Ne näkyivät yrityksissä lisääntyvinä työpaikkoina ja liiketoiminnan tuloksenteon kehittymisenä.
Alueellisia elinkeinoelämän vaikutuksia syntyi myös yritysryhmähankkeista, joissa ProAgria keskukset toimivat hallinnoijana ja asiantuntijana. Tarjosimme osaamistamme myös toisille kehittämisorganisaatioille, esimerkiksi kuntaorganisaatioille projektijohtamisen palveluita. Näin toimimme alueen elinvoimaisuuden edistäjän roolissa.
Tuotosseurantakarjojen keskimääräinen tuotos ylitti ensimmäisen kerran tuotosseurannan 123-vuotisen historian aikana 10 000 kilon rajan. Keskituotos oli 10 168 kg /lehmä, joka on 231 kg enemmän kuin vuotta aiemmin. Energiakorjattu maitotuotos oli 10 771 kg/lehmä. Keskimääräinen tuotosseurantakarjojen maidon rasvapitoisuus oli 4,33, (4,34) ja valkuaispitoisuus 3,58 (3,57). Vastaavat tulokset luomutiloilla olivat 9325 kg /le, 9610 kg EKM/le, pitoisuudet rasva 4,17 ja valkuainen 3,38 Tuotosseurantaan kuului 80 % Suomen lypsylehmistä.
Tuotosseurannan kaikki tulokset löytyvät verkkosivuiltamme.
Tallennuspalvelut yhdistettiin ja keskitettiin Pohjanmaan alueen ProAgria keskusten hoidettavaksi. Keskittäminen lyhentää tietojen tallennusviivettä sekä parantaa palvelun tavoitettavuutta. Tallennuspalvelu palvelee kaikenlaisia tuotosseurannan asiakkaita. Tiedot voi lähettää sähköisesti tai postissa, tai asiantuntija voi hakea tiedot etänä robotilta.
Tuotosseurannan asiakkaille avattiin helmikuussa Kustannuspuntari-niminen työkalu, jolla maitotilayrittäjän on mahdollista porautua maidontuotannon kustannuksiin ja verrata niitä samanlaisten tilojen vastaaviin kustannuksiin. Keväällä avattiin myös KarjaKompassin Seurantalaskelma tuotosseurantatilojen käyttöön. Ohjelmassa voi tehdä ruokinnan seurantalaskelman itse tai sen avulla voi lähettää laskelman lähtötiedot asiantuntijalle.
Rehujen kilpailutukseen tarjottiin apua avaamalla KarjaKompassiin kanava, jonka kautta voi pyytää rehutarjouksen suoraan ohjelmasta KarjaKompassilla tehdyn ruokintasuunnitelman perusteella.
Luonnonmukaisen tuotannon pinta-ala kasvoi varovaisesti, kun uusien luomusitoumuksien ja lisäalojen haku avattiin uudelleen välivuoden jälkeen. Se oli lähemmäs 322 000 hehtaaria, mikä on 14,1 % kokonaisalasta. Tilojen määrä kasvoi lähemmäs 5 200 tilaan (11,5 %). Luomuviljasato, 153 miljoonaa kiloa, oli seitsemän prosenttia edellisvuotta suurempi. Luomuviljan osuus oli lähes viisi prosenttia Suomen koko viljantuotannosta.
Luomumaidon tuotanto kasvaa maltillisesti ja oli vuonna 2020 yhteensä 79 miljoonaa litraa, mikä on 3,4 % maidon kokonaistuotannosta. Emolehmätilojen siirtyminen luomuun jatkui edelleen. Yleisintä luomueläintuotanto on lammastaloudessa. Luomun osuus teuraskiloista oli naudalla 3 %, sioilla 0,45 % ja lampailla 23 %. Kananmunista seitsemän prosenttia tuotettiin luomukanaloissa.
Luomuviljan hintojen lasku jatkui, mikä asetti haasteita luomukasvintuotannon kannattavuuden varmistamiselle. Tiloilla varauduttiin tilanteeseen mm. karsimalla tuotantopanosten kustannuksia sekä siirtymällä sopimustuotantoon. Edeltävää vuotta suurempi sato ja haasteet viljan viennissä painoivat luomuviljan hintoja alemmas. Luomusiementuotannon kannattavuus on edelleen hyvä.
Luomun myynti jatkoi vahvaa kasvuaan edellisvuosien tahtiin. Vähittäiskaupan luomutuotteiden myynti lisääntyi 9,7 prosenttia. Luomun myynti kasvaa edelleen enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, vaikka koronapandemia lisäsi päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myyntiä ennätykselliset 7,3 prosenttia. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 2,6 prosenttia.
Suurimmat tuoteryhmät luomumyynnissä olivat viime vuosien tapaan hedelmät ja vihannekset sekä maito ja muut nestemäiset maitotuotteet. Poikkeuksellisena vuonna eniten myyntiään kasvattaneita luomutuoteryhmiä olivat jauhot sekä makeuttaminen ja maustaminen. Myös vihannesten sekä kahvin ja teen luomumyynti kasvoi hyvin. Yleinen maidon kulutuksen väheneminen näkyy myös luomumaidon myynnin laskuna. Luomulihavalmisteiden ja tuoreiden leipomotuotteiden alhaista markkinaosuutta selittää tuotevaihtoehtojen vähäisyys.
Luomuasiantuntijoiden ajankohtaispäivien ja kuukausipalavereiden teemat painottuivat liiketoiminnan ja tuotantotalouden osaamisen yhdistämiseen ja valtakunnallisten palveluiden yhdenmukaistamiseen.
Edellisvuoden katkos uusien luomusitoumuksien ja lisäalojen hakuun toi epävarmuutta alan tulevaisuuden näkymiin. Se sai monet viljelijät odottamaan uuden ohjelmakauden linjauksia. Siitä huolimatta luomuvalvontaan ilmoittautui mukaan yli 300 uutta tilaa. Pääpaino neuvonnassa olikin luomutilojen kannattavuuden vahvistamisessa, mihin pyritään kehittämällä kasvituotantoa ja hallitsemalla taloutta.
Maan kasvukunto on luomutilojen kasvinviljelyn neuvonnan keskiössä. Luomuasiantuntijat osallistuivat maankasvukuntoa käsitteleviin koulutuksiin sekä erilaisten menetelmien kehittämiseen maan rakenteen arvoimiseksi ja sen elinvoimaisuuden ylläpitämiseksi. Erityisesti alus- ja kerääjäkasvien käyttö oli esillä niin asiantuntijoiden kuin viljelijöiden koulutuksessa.
Kesäkuun alussa käynnistyi ProAgria Keskusten Liiton hallinnoimana ja Ruokaviraston rahoittama Tuottavaa luomua – luomusiementuotannon vahvistaminen -hanke, jossa työstettiin luomusiementuotantoa käsittelevä webinaarisarja. Sen kuudesta webinaarista kaksi pidettiin loppuvuodesta. Osallistujia oli kummassakin toista sataa.
Hankkeen tavoitteena on sertifioidun luomusiementuotannon tuplaaminen. Lisäksi käsitellään vuonna 2022 voimaan tulevan uuden luomuasetuksen vaatimuksia luomusiementuotannolle. Asetuksen astuttua voimaan siirtymävaiheen ensimmäisenä vuonna ei voi enää tuottaa luomusiementä. Toisena vuonna tuotettu siemen sen sijaan on siirtymävaiheen siementä, jota viljelijä pystyy käyttämään luomusiemenen tavoin.
ProAgria keskuksissa on vuoden aikana ollut menossa useita luomukasvintuotantoa kehittäviä hankkeita, joissa on toteutettu mm. lajike- ja lannoituskokeita. Niillä on ollut suuria vaikutuksia viljelijöiden lajikevalintoihin, viljelytekniikkaan ja ne ovat rohkaisseet luomuun siirtymistä. Käytännönläheinen koetoiminta on myös kannustanut viljelijöitä soveltamaan tuloksia käytäntöön. Esimerkiksi Pohjanmaan luomumaidontuotannon kehittämishankkeessa on paneuduttu satotasojen nostoon, luomukasvi- ja luomumaitotilojen väliseen yhteistyöhön ja tilakokonaisuuden hallintaan.
Luomuasiantuntijamme osallistuivat Ruokaviraston kesän ja syksyn aikana käynnistämiin työryhmiin, joissa valmistellaan luomukotieläin-, kasvin- ja kasvihuonetuotannon uusia tuotantoehtoja (pl. mehiläiset). He osallistuivat vahvasti myös Vilja-alan yhteistyöryhmän luomuviljawebinaarin sekä Luomuliiton luomupäivien järjestelyihin.
Vuoden aikana käynnistettiin valtakunnallisten luomu-uutiskirjeiden tuottaminen luomuasiakkaillemme. Uutiskirjeitä ilmestyi vuoden aikana neljä, ja ne olivat luetuimpien uutiskirjeiden joukossa. Lisäksi luomuasiantuntijat ovat kirjoittaneet ahkerasti artikkeleita ammattilehtiin.
Luonnonmukaiseen tuotantoon liittyviä asiantuntijapalveluitamme ostettiin lähes 2,9 miljoonalla eurolla. Luomutiloista noin 40 % käytti vuoden aikana ProAgrian asiantuntijapalveluita. Kysytyimpiä palveluja olivat Neuvo 2020 -palvelut, kotieläin- ja kasvintuotannon palvelut sekä tilipalvelut. Luomutilojen aiempaa suurempi kiinnostus johtamiseen, talouteen ja tilan kehittämiseen näkyi Neuvo 2020 kilpailukyky -palvelun kasvaneessa kysynnässä.
Ne kotieläintilat, joilla oli ainoastaan pellot aikaisemmin luomusitoumuksen piirissä, etsivät yhä aktiivisesti luomuasiantuntijoiden kanssa vaihtoehtoja myyntikasvivaatimusten täyttämiseen. Kotieläinten luomuun siirtämiseen tai luomusitoumuksesta luopumiseen päätyi tiloista kuitenkin vain pieni osa.
Katkos uusien luomusitoumuksien haussa näkyi edelleen jonkin verran luomuperuskursseille osallistuvien tilojen määrässä. Luomuun siirtymistä suunnittelevat tilat ostivat edellisvuotta vilkkaammin luomuasiantuntija- ja Neuvo 2020 -palveluja. Luomutilojen ja luomuun siirtymistä suunnittelevien tilojen osuus ProAgrian palvelumyynnistä oli 12,4 prosenttia.
Ammattikirjojen arvostus ja sähköisten julkaisujen kysyntä kasvoivat koronan myötä työtapojen muututtua. Myös kiinnostus e-kirjoihimme lisääntyi huomattavasti, ja e-kirjojen myynti lähes kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Olemme vakiinnuttaneet paikkamme maatilayrittäjille suunnattujen tietokirjojen kustantamona. Hevosaiheiset kirjat säilyttivät ykköspaikan harrastekirjojemme myynnissä.
Julkaisimme vuoden aikana neljä nimikettä; Peltokasvilajikkeet 2020, Peltokasvien kasvinsuojelu 2020, Maatilayrityksen ajopäiväkirja ja Maatalouskalenteri 2021. Teosten yhteenlaskettu painosmäärä oli lähes 52 300 kpl. Loppuvuodesta aloitimme ensimmäisen äänikirjan valmistelut.
Peltokasvilajikkeet 2020 -kirja on hyvän viljelysuunnittelun perusta. Se kuuluu Luonnonvarakeskus Luken kanssa yhteisesti julkaisemiimme Tieto tuottamaan -kirjoihin ja on 146. kirja sarjassa. Peltokasvilajikkeet -kirja kerää yksien kansien väliin tiedon markkinoiden lajikkeista ja vertailee niitä muun muassa sadon määrän ja laadun suhteen.
Peltokasvien kasvinsuojelu -kirja on vuosittain julkaistava kasvinsuojelun perusteos, joka sisältää markkinoiden kaikki kasvinsuojeluaineet, niiden käyttösuositukset sekä kasvinsuojelun ajankohdan määrittämisen keinot. Vaihtoehtoja vertailemalla voidaan säästää kasvinsuojelun kustannuksissa. Kirjan taustalla on vahva ja arvostettu kasvinsuojeluosaamisemme. Maatilayrityksen ajopäiväkirja on maatilayrittäjän työväline. Se on vakiinnuttanut asemansa sähköisten versioiden rinnalla. Vihkomuotoinen Maatilayrityksen ajopäiväkirja on tarkoitettu yksityisauton maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyvien ajojen kirjaamiseen.Jatkoimme yhteistyötä Terramedian kanssa menestyksekkäästi. Sen mahdollistamana kaikki vuoden julkaisut toimitettiin Käytännön Maamies -lehden lukijoille kestotilaajaetuina.
Kirjat ja kalenteri ovat saatavilla sekä sisäisessä että kaikille avoimessa verkkokaupassamme. Yhä suurempi maatilayrittäjien joukko päivittää osaamistaan ammattijulkaisuillamme. Verkkokaupan suurimmaksi asiakasryhmäksi kipusivat yksityiset asiakkaat. Suosituin tuotteemme koko valikoimasta oli Maatalouskalenteri ja e-kirjoista myydyin Peltojen kunnostus. Uutuutena toimme verkkokauppaan myyntiin yksilölliset kierrätystuotteet, jotka on valmistettu messukäytöstä poistetuista kuvatulostekankaista.
Olemme Suomen Kustannusyhdistyksen jäsen. Teemme yhteistyötä alan kansainvälisten kustantamoiden kanssa, joista esimerkkinä hollantilainen Roodbont -kustantamo.
Tieto tuottamaan -sarjan toimitusneuvosto kokoontui vuoden aikana kerran. Ryhmään kuuluivat Peter Österman, Svenska lantbrukssällskapens förbund (SLF), Ari A Rajala, Luonnonvarakeskus sekä Suvi Anttila, Harri Mäkivuokko, Sari Peltonen ja Birgitta Salminen ProAgria Keskusten Liitosta.
Kustannustoiminnan ohessa myymme graafisen suunnittelun ja toteutuksen palveluja. Teimme asiakastöitä muun muassa Maa- ja kotitalousnaisten Keskukselle, Koti- ja maaseutu -lehdelle, Ruokatiedolle, usealle ProAgria keskukselle sekä erilaisiin hankeprojekteihin. Vuosikertomusvuonna kustannustoiminta ja myytävät palvelut työllisti kolme henkilöä.
Kiinnostus ja investoinnit aurinkosähköön jatkoi kasvuaan. Sen yhteydessä tehdään tyypillisesti koko tilan energiaa kartoittava energiasuunnitelma.
Pääsääntöisesti maatilan energiasuunnitelmia tehtiin Neuvo-palveluna. Suunnitelmaa voi hyödyntää niin tilakokonaisuuden kehittämistyökaluna kuin yksittäiseen investointitukihakemukseen vaadittavana laskelmana. Esimerkiksi maatilayrityksen sijoittuminen energiatehokkuudessa suhteessa muihin tiloihin on kiinnostavaa. Ominaiskulutus eli energian käyttö esimerkiksi tuotekiloa kohden on hyödyllinen tilakohtainen avainluku, jossa on suurta vaihtelua.
Energia-asiantuntijamme toimivat asiantuntijoina energiaan liittyvissä kehittämishankkeissa ja tekevät yritysten toimeksiantoina erilaisia selvityksiä. Etelä-Savossa ProAgria palvelee myös kuluttajien ja kuntien energianeuvonnassa Energiaviraston rahoittamana.
Energia-asiantuntijamme kokoontuvat kuukausittain yhteiseen etäpalaveriin ajankohtaisista asioista.
Tuloslaskelma | 1.1.-31.12.2020 | 1.1.-31.12.2019 |
1000 euroa |
|
|
Tuotot |
|
|
Valtion määräraha | 310 | 350 |
Hanketoiminta | 368 | 334 |
Palvelumaksut | 2982 | 3174 |
Muut toiminnan tuotot | 25 | 39 |
Tuotot yhteensä | 3710 | 3897 |
Kulut |
|
|
Henkilöstökulut | -1914 | -1885 |
Muut kulut | -2103 | -2320 |
Kulut yhteensä | -4025 | -4205 |
Varainhankinta | 71 | 71 |
Sijoitus- ja rahoitustoiminta | 166 | 126 |
Tilinpäätössiirrot, verot | - | - |
Tilikauden ylijäämä | -107 | -111 |
Tase | 31.12.2020 | 31.12.2019 |
1000 euroa |
|
|
VASTAAVAA |
|
|
Pysyvät vastaavat | - | - |
Aineettomat hyödykkeet | 709 | 169 |
Aineelliset hyödykkeet | 0 | 0 |
Sijoitukset | 1625 | 1482 |
Pysyvät vastaavat yhteensä | 2334 | 1651 |
Vaihtuvat vastaavat |
|
|
Vaihto-omaisuus | 30 | 39 |
Pitkäaikaiset saamiset | - | - |
Lyhytaikaiset saamiset | 727 | 1125 |
Rahoitusarvopaperit | 1815 | 1807 |
Rahat ja pankkisaamiset | 107 | 197 |
Vaihtuvat vastaavat yhteensä | 2680 | 3168 |
VASTAAVAA YHTEENSÄ | 5014 | 4819 |
|
|
|
VASTATTAVAA |
|
|
Oma pääoma |
|
|
Rahastot | 1696 | 1696 |
Edellisten tilikausien yli-/alijäämä | 2083 | 2194 |
Tilikauden yli-/alijäämä | -107 | -111 |
Oma pääoma yhteensä | 3672 | 3779 |
Vieras pääoma |
|
|
Lyhytaikainen vieras pääoma yhteensä | 1341 | 1040 |
VASTATTAVAA YHTEENSÄ | 5014 | 4819 |
Alikärri Olli, olli.alikarri(@)koskitl.fi, 044 514 0797,
Sorvastontie 225, 31500 Koski TL
Eskelinen Juha, juha.eskelinen(@)koti.luukku.com, 040 096 8502,
Myllyniementie 53, 74270 Kauppilanmäki
Halonen Jyrki, jyrki.halone(@)gmail.com, 0400 509 643,
Sievintie 643, 85930 Kangaskylä
Orjala Tapani, tapani(@)sapparinkonetyo.fi, 040 528 8405
Keisala Merja, merja.keisala(@)nic.fi, 040 534 6710,
Kitulanmäentie 43, 63640 Ritola
Luotola Pirjo, pirjo.luotola(@)gmail.com, 050 323 7937,
Laihantie 89, 41270 Lannevesi
Nuolioja Vesa, vesa.nuolioja(@)proagria.fi, 040 540 4112,
Kauppurienkatu 23, PL 106, 90101 Oulu
Pahkasalo Heikki, heikki.pahkasalo(@)proagria.fi, 040 583 4890,
Mikonkatu 5, 50100 Mikkeli
Toivonen Ari, ari.toivonen(@)proagria.fi, 040 046 1701,
Postikatu 10 A, 04410 Järvenpää
Mäkivuokko Harri, sihteeri, harri.makivuokko(@)proagria.fi, 040 508 1393
Urheilutie 6 D, PL 251, 01301 Vantaa
Sähköpostimme ovat muotoa: etunimi.sukunimi@proagria.fi
Löydät yhteystietomme myös ProAgrian asiantuntijahausta.
Aalto Karoliina 045 108 8430
Aarnio Heidi 040 356 1693
Anttila Suvi 040 560 8551
Candolin Martina 040 722 7100
Enroth Ari 040 700 9131
Hellberg Teija 043 827 3489
Hennola Inkeri 043 826 8556
Huhtamäki Tuija 040 137 9371
Ikäläinen Tanja 044 420 9000
Ilvesluoto Leena 040 673 4636
Jaakkola Danuta 043 825 0104
Jokela Essi 040 356 2486
Jokimies Päivi 040 809 8635
Juhola Jussi 040 728 0999
Kari Maarit 040 536 6411
Kiljunen Jaana 050 398 2962
Koukka Mervi 040 518 5104
Lindén Sanna 044 431 4193
Lipiäinen Jari 0400 791 771
Mäkivuokko Harri 040 508 1393
Nokka Sanna 040 167 6363
Nopanen Ari 0400 432 582
Näyskä Iina 043 827 3490
Peitsi Eila 040 356 1734
Peltonen Sari 050 341 4406
Pesonen Inga 044 420 9006
Pyhälammi Anne 041 730 0997
Röynä Antero 040 037 8888
Salminen Birgitta 040 356 2487
Savela Pertti 040 059 9948
Sipponen Antti 044 430 9206
Taulavuori Terhi 040 760 6262
Virfell Kati 044 420 9005