Stressiä vähemmäksi palveluja ostamalla

2 min lukuaika

Referenssit

Nopan tilalla helpotetaan arkea hyödyntämällä asiantuntijapalveluja.

Maarit noppa
Maarit Noppa ja Simo Perälä pyörittävät 170 lypsylehmän luomumaitotilaa Ilmajoella. Tilalla on kolme lypsyrobottia, mutta myös henkilötyövoimaa tarvitaan viikoittain kymmenen hengen verran.
– Työvoiman käyttö kyllä mahdollistaa lomailun. Etenkin maatalousalan oppilaitoksen harjoittelijat ovat olleet korvaamattomia, tilan emäntä Maarit Noppa kiittelee.
Helpotusta arkeen on haettu myös maatalouden neuvontapalveluista. Tila ostaa ProAgrialta palveluja muun muassa luomutuotantoon, viljelysuunnitteluun, EU-tukihakuun, eläinten terveydenhuoltosuunnitteluun sekä salaojituksen suunnitteluun.
– Täytyy kyllä sanoa, että yksin ei näiden kaikkien asioiden kanssa pärjäisi, Noppa toteaa.
Tilalla on käytetty ProAgrian palveluita pitkään, tilan ostosta alkaen.
– Tuotosseuranta meidän tilalla aloitettiin vuonna 1992, joten tänä vuonna tuli 25 vuotta täyteen, Noppa kertoo.

Stressinhelpotusta

Maarit Noppa kokee asiantuntijoiden avun korvaamattomaksi. Tilalla luotetaan asiantuntijoiden ammattitaitoon ja vastuuta jaetaan heille mielellään.
– Asiantuntijat ovat ajan tasalla uusimmista säädöksistä, ei tarvitse itse olla niin perillä kaikista uudistuksista. Luotan myös siihen, että asiat hoituvat ajallaan, eikä minun tarvitse itse huolehtia liikaa aikatauluista, kun asiantuntijat hoitavat ja pitävät huolta, Noppa perustelee.
Eniten stressiä vähentävänä palveluna Maarit Noppa mainitsee EU-tukihakuun liittyvät neuvontapalvelut.
- EU-tukihakuun, lohkokortteihin ja viljelysuunnitelmaiin liittyvät asiat ovat sellaisia, että niiden hoitaminen täysin yksin olisi stressaavaa. Nukun yöni rauhassa, kun tiedän että ammattilaiset ovat apuna, Noppa kertoo.
- Elämässä on niin monta stressin aihetta muutenkin, niin on turha stressata asioita, jotka voi antaa jonkun muun tehdä, Noppa kiteyttää.

Sähköinen yhteydenpito

Yhteydenpidossa asiantuntijan ja asiakkaan välillä hyödynnetään myös sähköisiä välineitä. Nykyään yhä yleistyvää sähköistä yhteydenpitoa Noppa pitää joustavana.
- Suuri osa yhteydenpidosta ProAgrian ja meidän välillä tapahtuu sähköisesti ja se on ollut kätevää. Otan yhteyttä, jos tarvitsen lisäapua ja silloin on aina saanut kasvotusten palvelua, Noppa mainitsee.
Minttu Herala
ProAgria Etelä-Pohjanmaa