Ruokaprovinssimerkki

Saimme vuonna 2019 oikeuden lähteä hallinnoimaan Ruokaprovinssimerkkiä.

Etelä-Pohjanmaalla kehitettiin 2019 Ruokaprovinssi-brändiä alueen ruokatoimijoiden yhteistyönä. Kehittämistyötä tehtiin osana kansainvälisen NICHE-hankkeen pilottiprojektia, jonka koordinoinnista Etelä-Pohjanmaan liitto on vastannut.

- Pilottiprojektissa on uudistettu ja terävöitetty olemassa olevaa Ruokaprovinssi-brändiä sekä luoda brändin ympärille toimintamalli, jolla taataan jatkossa brändin toiminnan riippumattomuus erillisistä, päättyvistä ja alkavista kehittämishankkeista, kertoo Hanna Meriläinen Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Kehittämistyön seurauksena loppuvuodesta lanseerattiin Ruokaprovinssia tukemaan Ruokaprovinssimerkki. Tavoitteena on että auditoinnin kautta joukko eteläpohjalaisia ruokatoimijoita kantaisi jatkossa Ruokaprovinssimerkkiä.

Ruokaprovinssimerkistä kuluttaja tietää, että sitä käyttävä yritys tekee työnsä kolmea arvoa kunnioittaen: eteläpohjalaisesti, pikkuisen paremmin ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Päästäkseen merkkiyrittäjäksi yritys käy auditointiprosessin, jonka tulosten perusteella Ruokaprovinssimerkkiryhmä päättää merkin myöntämisestä yritykselle tai tuotteelle. Ruokaprovinssimerkin voi saada myös Etelä-Pohjanmaalla toimiva ruoka-alan kehittämisorganisaatio.

Etelä-Pohjanmaan Maa- ja kotitalousnaiset / yrityspalvelut hallinnoivat Ruokaprovinssimerkkiä ja hoitavat merkin auditoinnin sekä merkkiin liittyvän viestintätyön.