Yhessä lihat liikkeelle YLLI
Pienet lihaketjut asiakaslähtöisiksi, toimiviksi ja tehokkaiksi lihaketjun toimijoiden yhteistyöllä
Erikoislihat kuten lammas, highland- ja kyyttö-rotuiset naudat, pienkasvattamoiden siat, mangalitsasiat, hevoset, kanit ja erikoislinnut eivät sovi isojen teurastamoiden tuotantoprosesseihin. Vaihtoehdoksi erikoislihan tuottajille jäävät pienet teurastamot, jatkojalostajat sekä suoramyynti. Kilpailutilanne markkinoilla on kuitenkin heille haasteellinen, kun vastassa ovat pitkälle koulutetut ammattilaiset tukiverkostoineen.
Se että kuluttajat arvostavat yhä enemmän lähituotteita ja haluavat tietää missä ja miten ne on tuotettu, mahdollistaa erikoislihalle markkinat pienemmissä ketjuissa. Haasteena erikoislihan markkinointiketjussa on saada toiminta kannattavaksi kaikille ketjun toimijoille. Nyt jokainen tuntee jäävänsä heikommalle kuin muut, vaikka läpi ketjun on sama ansaintaongelma.
Jotta kilpailutilanne ja kannattavuus paranisivat, tulisi koko ketjussa tuotannosta jatkojalostuksen kautta markkinointiin löytää tehokkaampi, asiakaslähtöisempi sekä koko ketjun toimintaa sen kaikissa vaiheissa tukeva toimintamalli, jossa myös tiedonkulku on saumatonta. Toimintaa tulee kehittää koko ketjun läpi kuluttajien toiveista lähtien alkutuotannon suunnitteluun saakka. Tämä edellyttää, että kaikki toimijat tiedostavat myös muiden toimijoiden haasteet ja mahdollisuudet, ja voivat tukea niitä omalta osaltaan. Ketjun toimijoilla pitää olla luottamus muihin ja halu kehittää tuotantoa yhdessä.
Toimenpiteet
- toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet
- oman sektorin eri prosessit ja haasteet niissä
- pohditaan, miten yritys itse kuin ketjun muutkin toimijat voisivat omalla toiminnallaan niihin vaikuttaa
- valmistellaan yhteenveto omasta sektorista ja toiveet ketjun muille toimijoille
- Yritysten strategioita päivitetään yhteistyöhön sopiviksi ja suunnitellaan tarvittavia muutoksia toimintaan