Maatilat digiaikaan -hanke, Minusta #digiviljelijä

ProAgria Keskusten Liitto

Digitalisaatio ja tiedolla johtaminen

Hankkeen tavoitteena oli kehittää uusmaalaisten maatalous- ja maaseutuyrittäjien sekä alan toimijoiden digitaalisen markkinoinnin osaamista.

Henkilö käyttää tablettia. Kuvassa teksti #digviljelijä.
Maatalousrahasto EU logo

Maatilat digiaikaan -hankkeen tavoitteena oli lisätä markkinointiin ja viestintään liittyvää osaamista, eritysesti some-välineiden, digitaalisen markkinoinnin ja myynnin osa-alueilla. Kohderyhmänä olivat uusmaalaiset tuottajat, maataloustuotteiden jalostajat, kaupan pitämisen alalla toimivat pienet ja keskisuuret yritykset sekä tämän alan hanketyöntekijät, neuvojat ja maaseutu-alueiden kehittäjät.

Järjestimme eri aiheisia koulutuspäiviä liittyen digitaliseen markkinointiviestintään, some-välineiden hallintaan sekä liiketoiminnan kehitykseen digitalisten välineiden avulla. 

Maksuttomien aloittelijoiden koulutuspäivien tavoitteena oli opettaa perusasiat sosiaalisesta mediasta ja digitaalisesta markkinoinnista. Aloittelijoiden päivien jälkeen on valmiudet siirtyä edistyneempien koulutuksiin. Koulutuksiin osallistuttiin sekä paikanpäällä että etänä.

Läs mera på svenska

Koulutukset 2019

3.-4.12.2019 Opintoretki Länsi-Uudellemaalle

Opintoretkellä tutustutaan maaseudun yritysten sähköiseen viestintään ja markkinointiin. 

Järjestimme opintomatkan Etelä-Savoon 1.-2.2.2019

Koulutusmatkan aiheena oli Digillä lisäpotkua markkinointiin.

29.5.2019 Laatuvideoita älypuhelimella -koulutus

Koulutuksen on tarkoitus antaa hyvät valmiudet lyhyiden ja kevyiden videotuotantojen tekemiseen itsenäisesti alusta loppuun puhelimen avulla. Koulutuksen jälkeen saat paljon ideoita uusien videoiden tekemiseen ja toteuttamiseen, kun tiedät, minkälaisia työkaluja sinun kannattaa käyttää oli sinulla sitten iOS tai android käyttöjärjestelmä. Koulutuksessa keskitytään puhelimella kuvaamiseen ja puhelimessa oleviin editointiohjelmiin.

Koulutuskalenteri 2018

Vuonna 2018 järjestimme sekä aloittelijoiden että edistyneiden koulutuspäiviä. 

7.2. Mitkä somekanavat yrityksen kannattaa ottaa käyttöön
Osaamistaso: Aloittelijat
Koulutuksessa opit perustiedot eri somekanavista ja niiden käytöstä markkinointiin ja viestintään.

1.3. Nettisivut, blogit, hakukoneoptimointi, erilaiset portaalit markkinointikanavana
Osaamistaso: Aloittelijat
Koulutuksessa opit perusteet nettisivuista ja blogeista sekä opit kehittämään kanaviasi.

11.4. Nettikauppa
Osaamistaso: Aloittelijat
Koulutuksessa opit nettikaupankäynnin perusteet. Opit mitä kannattaa ottaa huomioon nettikauppaa perustaessa ja mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

6.6. Sosiaalinen media markkinoinnissa
Osaamistaso: Edistyneet
Koulutuksessa opit hyödyntämään somea yrityksesi markkinoinnissa. Opit milloin kannattaa käyttää maksettua mainontaa ja miten maksettua mainontaa tehdään.

19.6. Sisällön tuotanto sosiaalisen median kanaviin
Osaamistaso: Edistyneet
Koulutuksessa opit, millainen sisältö sosiaalisessa mediassa toimii ja millaista sisältöä eri kanaviin kannattaa tehdä, jotta saadaan aikaan myyntiä.

8.8. Hakukoneoptimointi
Osaamistaso: Edistyneet
Koulutuksessa opit tekemään hakukoneoptimointia. Koulutuksen jälkeen tiedät, mitkä tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota nettisivuilla.

27.9. Monikanavainen markkinointi 
Osaamistaso: Edistyneet
Koulutuksessa opit yhdistämään eri kanavia ja tekemään markkinointia monikanavaisesti. Opit, miten erilaisia kanavia kannattaa hyödyntää.

17.10. Instagram-koulutus
Osaamistaso: Edistyneet
Koulutuksessa opit hyödyntämään Instagramia yrityksesi markkinoinnissa. Opit millainen sisältö saa aikaan reaktioita ja miten saat lisää seuraajia kanavallesi.

10.12. Suunnitelmallisuus somessa - mitä postaan, milloin ja miksi?
Osaamistaso: Edistyneet

Koulutuksiin sai osallistua sekä paikanpäällä että etänä.

Pienryhmät

Pienryhmissä työstettiin yhdessä oman yrityksen markkinointia ja viestintää. Pienryhmistä sai vertaistukea, uusia ajatuksia ja työkaluja käyttöösi. Pienryhmien aiheet räätälöitiin osallistujien toiveiden perusteella. Kun osallistut pienryhmään, voit myös hyödyntää 8 tuntia henkilökohtaista valmennusta Personal Trainereiltamme.

Pienryhmien tavoitteena on saattaa opitut tiedot käytäntöön: päivitetään erilaisia kanavia, tehdään yhdessä tilejä, otetaan uusia kanavia käyttöön, vertaillaan osallistujien postauksien näkyvyyttä ja edetään ryhmän tarpeiden mukaan.

Menneet tapahtumat

Olemme järjestäneet vuonna 2017 Maatilat digiaikaan -hankkeessa viisi aloittelijoiden koulutuspäivää sekä kaksi edistyneiden koulutuspäivää. Lue lisää menneistä koulutuksista ja katso tallenteita aloittelijoiden koulutuksista.

Personal Trainerit

Osallistuessasi vähintään yhteen pienryhmään, saat hyödyntää Personal Trainereidemme henkilökohtaista valmennusta kahdeksan tuntia. Personal Trainerimme auttavat sinua henkilökohtaistesti digitaalisessa markkinoinnin ja viestinnän haasteissasi.

Pienryhmien Personal Trainerimme

Suvi Anttila on koulutukseltaan MMM, eMBA (johtaminen). Hän on markkinoinnin ja viestinnän moniosaaja, jolla on pitkän ajan kokemus markkinoinnin ja viestinnän strategioista, suunnittelusta sekä digitaalisesta markkinoinnista ja somen hyödyntämisestä markkinoinnin ja myynnin välineenä. Henkilökohtaisesti Suvia kiinnostaa kaikki uudet asiat ja niiden hyödyntäminen maanviljelyksen ja maaseudun kehittämiseksi. Onnistutaan yhdessä.

Inkeri Hennola on agronomi, pääaineenaan kotieläinten ravitsemustiede. ProAgrialla hän työskentelee digitaalisen markkinoinnin parissa. Erilaiset sosiaalisen median kanavat ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa onkin Inkerin erityisosaamisaluetta. Kiinnostuksen kohteita Inkerillä ovat somen lisäksi kotieläintuotanto, suomalaisen maatalouden kehittäminen sekä yrittäjyys.

Niklas Maisi on koulutukseltaan (AMK) Agrologi ja hän haluaa olla aktiivisesti mukana kehittämässä tulevaisuuden maaseutua. Tällä hetkellä Niklas työskentelee media-alan ja videotuotannon yrittäjänä Mediafarmi Oy:ssä Hyvinkäältä käsin. Niklas on ulospäinsuuntautunut ja haluaa olla mukana kehittämässä uusia projekteja, joten häntä kannattaa tarttua hihasta. Erityisosaamisalue: Videotuotanto, verkostoituminen ja yrittäjyys.

Oskari Virtanen on yhdistänyt Media-alan ja Agrologi (AMK) tutkintojen osaamiset yhteen. Pääosaaminen on liikkuvan kuvan kanssa työskentely ja koko sähköisen median kenttä. Vahvuutena näkemys ja kokemus maaseudulta ja yrittäjyydestä. Erityisosaamisalue: Media-ala, videotuotanto ja yrittäjyys

Maatilat digiaikaan -hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus Manner-Suomen maaseuturahaston määrärahoista.