Strategiasta kalenteriin

1 min read

Johtotehtävissä

ProAgria Etelä-Savossa kehitettiin yrittäjien kanssa toimintatapaa, jolla muotoillaan maatilalle kehittämisen teemoja eteenpäin vievä johtamisjärjestelmä. Digi-Märe -hankkeessa tehdyn työn tuloksena syntyi malli, jonka pohjalta maatilayrityksille toteutettiin tilakohtaisesti räätälöity johtamisjärjestelmän malli.

Digi Mare blogi

Missä mennään?

Hankkeen alussa ajatuksenamme oli johtamisen osa-alueiden (strateginen johtaminen, tiedonhankinta, taloudenjohtaminen, ihmisten johtaminen, tuotannonjohtaminen, jne.) pisteyttäminen. Testattuamme mallia huomattiin, että se oli raskas.

Tästä oppineina osa-alueet keskusteltiin lävitse huomioiden A) Kuinka hyvin kukin johtamisen osa-alue on hoidossa, B) Onko osa-alue hankala vai luonteva yrittäjälle ja C) mitä digitaalisia järjestelmiä osa-alueen johtamisessa käytetään.

Näin päästiin syvemmälle yrityksen ja ihmisten tekemiseen vaikuttaviin seikkoihin ja motivaatioihin – toisinaan hyvinkin syvällisesti ja avoimesti. Ilmassa oli innostusta!

Yhteisen keskustelun jälkeen kokosimme ehdotuksen asiakkaan johtamisen kehittämisestä jatkotyöskentelyn pohjaksi. Useimmiten keskustelu loi hyvän yhteisen alkuymmärryksen kehittämisteemoista.

Johtamisjärjestelmä muotoutuu keskustellen

Hankkeessa rakennettiin asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisia johtamisjärjestelmiä. Yhtäläisyyksiäkin löydettiin ja siksi ”yleinen johtamisjärjestelmä” on mahdollista kuvata.

Esimerkki: Jokaisella yrityksellä on teemoja, joiden kehittämiseen halutaan ja on syytä panostaa. Hankeosallistujilta esille nousi esimerkiksi talouslukujen analysointitaitojen kehittäminen ja päätöksenteon tukevoittaminen talous- tai muuhun dataan pohjautuen, maan kasvukunnon parantaminen, pellon ja navetan yhteyden tiivistäminen, peltoviljelystrategian järkeistäminen, ruokinnan tarkempi suunnittelu, kehittyminen ihmistenjohtajana, kasvun askelmerkkien selvittäminen jne. Tarpeiden erilaisuus huomattiin jo kartoitusvaiheessa. Siksi ei ole järkevää tarjota kaikille tiloille tiettyä kehittämisteemojen listaa.

Kaikille tiloille löydettiin yhteinen aihe: tarve tunnistaa kehittämistoimenpiteitä vaativat tai kehityspotentiaalia sisältävät kohdat ja laatia tapa johtaa näiden asioiden eteenpäinviemistä systemaattisesti.

Miten saadaan tunnistettujen strategisten teemojen kehittämistarve (olisi hyvä.. pitäisi..) toiminnaksi saakka?

Hankkeen asiakkaille löydettiin yrityksen ja yrittäjän tarpeisiin perustuvat strategiset kehittämiskohteet. Kaikkea ei voi kehittää kerralla, joten strategisia painopistealueita määriteltäessä rajattiin ne noin viiteen tässä hetkessä eniten vaikuttavuutta tuottavaan (useampi voi jäädä ”jonoon”). Kehittämisteemojen löytämistä tärkeämpää on se, että yritykselle laadittiin tapa itse määrittää säännöllisesti omat strategiset painopistealueensa.

Euroopan maaseuturahaston Digi-Märe -hanke toteutettiin ProAgria Etelä-Savon ja ProAgria Keskusten Liiton yhteistyönä ajalla 1.7.2021-30.6.2024. Lue lisää hankkeesta.