Käsikynkässä metsästä maailmalle
Luonnontuotealan yrittäjä Mirka Olin kertoo NORD-T:n perustamisen lähtökohdista ja hiljalleen kasvavasta yritystoiminnasta
Intohimona tee ja luonto
Olen aina ollut kiinnostunut teestä ja olen intohimoinen teenjuoja. Mielestäni teekulttuuri ei kuitenkaan ole kehittynyt Suomessa kahvikulttuurin ja kahviloiden tapaan. Maailmalla kiertäneenä ja ravintola-alalla työskennellessäni aloin pohtimaan, voinko rakentaa teestä itselleni työtä. Ravintolapäällikkönä työskennellessäni pystyin toki jonkin verran vaikuttamaan mm. siihen, kuinka teetä käytetään, mutta halu tehdä jotakin uutta ja jotakin itseäni varten kuitenkin kasvoi kasvamistaan. Lapsuuden ystäväni ja yhtiökumppanini Nina Rantalan kanssa meitä yhdistivät ajatukset siitä, että ”entisen elämän” tilalle on kehitettävä jotakin uutta. NORD-T:n perustaminen tapahtui elämänvaiheessa, jossa olin jo jonkin aikaa miettinyt, mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa.
Halusimme luoda jotakin aitoa, jotakin kaunista ja jotakin laadukasta – sellaista, mistä yrittäjä voi olla ylpeä. Tuotteemme ovat oodeja suomalaiselle luonnolle.
Kuvassa yrittäjät Nina Rantala ja Mirka Olin. Kuvat: Nina Rantala.
Yhteisellä näkemyksellä kansainvälisille markkinoille
Toiminnan olemme aloittaneet pikkuhiljaa oman työn ohessa ja säästöön kertyneiden omien varojen voimin. Aikaa kuluikin reilu vuosi toimintaa valmisteltaessa ja varmistamisessa ennen kuin pääsimme kuluttajamarkkinoille. Meillä oli valmiina ajatus, mitä haluamme tehdä. Askel askeleelta lähdimme tätä ajatusta toteuttamaan ja ensimmäiseksi selvitimme, onko NORD-T-tuotteille kysyntää. Aloittelevan yrittäjän kannattaa olla eri tahoihin, organisaatioihin ja yrityksiin yhteydessä, rakentaa verkostoja. Jokainen askel liikeideasta kannattavuuslaskelmiin, Ninan kanssa meillä on yhteisenä näkemyksenä Suomen luonto ja sen erityisyys. Suomesta saamme omia superfoodeja, jotka esiintyvät puhtaina omassa luonnossamme. Usein on kuitenkin niin, että ulkomaisia superfoodeja arvostetaankin enemmän. Halusimme siis yhdistää suomalaisia makuja teehen ja tarjota oikeasti aitoja ja rehellisiä tuotteita vastineena muille teesekoituksille. NORD-T painottaa toiminnassaan ekologisuutta, suomalaisuutta ja kestävää kehitystä. NORD-T, pohjoinen tee, on syntynyt rakkaudesta metsiin, eivätkä tuotteet sisällä teollisia aromi- tai muita lisäaineita.
Verkostoitumisen avulla olemme löytäneet hyviä kumppaneita, joiden kanssa on helppo tehdä töitä ja luottaa tavaran saantiin ja laatuun, tämä on helpottanut toimintaa suunnattomasti. Useasti suhteet syntyvät luonnollisesti, toiset alkavat ja jatkuvat hyvin, toiset taas eivät. Toiveenani on, että löydämme jatkossakin monia hyviä ja luotettavia yhteistyökumppaneita.Luonnontuotealan yritystoiminta on osoittautunut melko haasteelliseksi ja vaikka monet yritykset ponnistelevatkin haasteiden eteen niin moni asia vaatii edelleen paljon kehittämistä. Raaka-ainetuotanto ja raaka-aineen saatavuus ovat osoittautuneet yhdeksi alan suurimmista haasteista. Erittäin haastavaa on esimerkiksi suunnitella raaka-ainetarpeet seuraavien 18 kuukauden ajalle siten, että ne riittävät jokaiseen tuotteeseen ja ovat suhteessa muihin raaka-aineisiin.Y-tunnuksesta liiketoiminnan aloittamiseen on kirvoittanut meidät rohkeasti kysymään apua asiantuntijoilta, tutuilta ja muilta yrittäjiltä. Me löysimme alussa vertaistueksi Jenkeissä asuvan pitkän linjan teealan asiantuntijan, jonka nimesimme Boss Ladyn tapaan ”Tea Ladyksi”, ja jonka neuvoista olikin paljon hyötyä aloitellessamme yritystoimintaa. Apua liiketoimintasuunnitelman ja kannattavuuslaskelmien tekemiseen saimme YritysEspoosta.
Yhteistyössä ja verkostoitumisessa jokaisen tulee miettiä, että haluaako tulla kohdelluksi siten kuin itse kohtelee kumppaneitaan tai asiakkaitaan.
Haasteiden ja kiireen keskellä jokaisen yrittäjän tulee muistaa huolehtia myös itsestään ja omasta jaksamisestaan. Päivät ovat usein pitkiä, mutta yrityksen asiat tulee ratkaista siten, että elämästä pystyy myös nauttimaan. Kokemuksesta voin kertoa, että yrittämiseen tulee välillä ottaa vähän etäisyyttä. Näin jaksaa paremmin, jolloin yritystoimintakin voi paremmin.
Yrityksemme on tällä hetkellä iältään 3,5 vuotta ja olemme panostaneet paljon brändiin. Paljon isoja ja mielenkiintoisia asioita on tapahtunut ja olemme muun muassa aloittaneet viennin Japaniin, Norjaan ja Sveitsiin. Japanissa yrityksellämme on kolme maahantuojaa. On nähtävä Suomea kauemmaksi, koska rajojen ulkopuolella tapahtuu paljon ja sieltä löytyy superiso maailma. Suomesta ja ulkomailta saadut kuluttajapalautteet ovat olleet hyvin positiivisia ja rakentavat palautteet olemme hyödyntäneet, joten tältä pohjalta on hyvä mennä eteenpäin.
Ajatuksia luonnontuotealasta
Luonnontuotealalla on käynnissä vahva ”pöhinä” ja ala on voimakkaassa kehittymisvaiheessa. Kehittämisessä tulee ottaa huomioon, että jokainen ansaintaketjun jäsen saa järkevän tulon. Erityisesti on tarvetta kehittää raaka-aineiden keruumenetelmiä. Sen lisäksi tarvitaan avoimuutta raaka-aineiden jatkokäsittelyyn ja hinnoitteluun. Hinnoittelu on myös vaativaa ja saatujen palautteiden perusteella kuluttajien on vaikea ymmärtää, mistä tuotteen hinta koostuu ja kuinka vähän esimerkiksi meidän tuotteiden hinta todellisuudessa sisältää katetta.
Puuvesien kysyntä on huomattavasti noussut maailmalla ja Suomessakin tuotetaan mahlaa, mutta ns. bulkkituotteena. Mahla on kysyttyä, joten sen ja muidenkin bulkkituotteiden jatko-jalostamista toivoisin viriävän Suomessa enemmän. Kaikkien raaka-aineiden jatkojalostuksen lisääminen tuo töitä Suomeen. Liiketoiminta on kuitenkin monitahoista, toisaalta toivomme, että meille ei tuotaisi esimerkiksi superfoodeja ulkomailta ja toisaalta toivomme, että voimme itse myydä omia tuotteitamme ulkomailla. Usein brändi ja laatu ratkaisevat.
Alalla on olemassa useita hyviä brändejä NORD-T:n lisäksi, kuten Helsinki Wild Foods ja heidän uudet elämää helpottavat Just Add-tuotteet, Arctic Warriorsin supervoimat ja esimerkiksi Frantsilan tuotteet. Haaveenani on, että saisimme kuluttajat Suomessa havaitsemaan, mistä luonnontuotealalla ja alan tuotteissa on kyse, näkemään alan ja luonnonkasvien antamat mahdollisuudet, mutta myös kunnioittamaan metsiä. Meillä on Suomessa kuitenkin paremmat ja puhtaammat superfoodit kuin ulkomailla. Valitettavasti usein käy niin, että yritykset suuntaavat ulkomaille, jossa tuotteita arvostetaan enemmän, vasta sen jälkeen heräävät kotimaiset kuluttajat.
Mielestäni on tärkeää miettiä, mikä oman tuotteen kohderyhmä on, luonnontuotealalla se voi olla hyvinkin yllättävä. Ei myöskään kannata miettiä, että mitä tuotteita on jo olemassa, löytyyhän kaupastakin esimerkiksi useita jauho- tai kahvibrändejä tai niin kauan kuin luonnonkosmetiikkaa on vähemmän kuin tavallista kosmetiikkaa niin kannattaa luoda sielultaan vahvoja ja mahtavia brändejä. Tässä kannattaa hyödyntää vertais- ja verkostotukea ja ammattilaisten osaamista. Näkisin mielelläni kymmenen vuoden aikajänteellä Lumenen nousevan luonnonkosmetiikan kärkeen, tosin Suomessa on muitakin potentiaalisia yrityksiä.
Luonnontuoteala on kuitenkin vielä melko pieni, kuten myös suuri osa alan yrityksistä, joten alalla tulee olla vähän henkselit paukkuen, on hiottava oma tuote asiakkaalle sopivaksi ja uskottava omaan tuotteeseen. Oma vahva visiomme on säilynyt alkuajoista, olemme aidosti kansainvälinen brändi, joka tiedetään ja tunnetaan muidenkin kuin teenjuojien keskuudessa.
Toivon,
- että luonnontuotealasta tulee oikaesti iso tekijä, kuten Nokia 90-luvulla.
- että alalle ei tule kyräilyä eikä keskinäistä kilpailua, vaan olisimme kaikki samalla puolella.
- että yrittäjät ovat iloisia kaikkien uusista markkinoille tulleista tuotteista - mitä enemmän tuotteita, sitä enemmän kuluttajia.
Aion olla Forbesin etukannessa - miksi, sitä en tiedä, mutta aina pitää olla hulluja toiveita ja tavoitteet korkealla, koska anteeksi pyytäminen ei johda mihinkään.
Kirjoittaja
Mirka Olin
Luonnontuotealan yrittäjä