Kasvinsuojelututkinto nyt vain 40 € (sis. alv), yrittäjä- ja yritysjäsenillemme 35 €! Suorita tutkinto nyt

Valjasta tekoäly yrityksesi sisällöntuottajaksi, tarjousagentiksi ja asiakaspalvelijaksi

2 min lukuaika

Talouden ruorissa

Yrittäjän on hyvä olla siellä, missä hän on arvokkaimmillaan. Monet asiat, joihin yrittäjältä menisi tunteja, voidaan hoitaa tekoälyn avulla minuuteissa. TTS Työtehoseuran KASVUUN ja Lomalaitumen Timanttiset Aktiviteetit -hankkeen järjestämässä matkailuyritysten digipäivässä tekoälytietämyksen ykkösnimi Ville Niemijärvi FlowHouselta avasi luovan tekoälyn mahdollisuuksia.

Lisamyyntia digista Ville3 002

Vastoin monien uskomuksia, luova tekoäly ei tiedä asioita, vaan tekoäly perustuu kielimalleihin, joissa se ennustaa seuraavan sanan todennäköisyyttä valtavia tekstimassoja hyödyntäen. Pienempien asioiden ja paikkojen tiedot voivat olla puutteellisia, sillä tekoälyllä ei ole riittävästi sisältöä aiheesta.

- Yritysten kannattaa tuottaa laadukasta verkkosisältöä, jotta tekoäly oppii tuntemaan yrityksen paremmin ja nostaa sen esiin potentiaalisille asiakkaille, vinkkaa Niemijärvi.

- Tulevaisuudessa on todennäköisesti hakukonenäkyvyyttäkin tärkeämpää se, että tekoäly tuntee yrityksesi, hän jatkaa.

Sisällöntuotantoakaan ei enää tarvitse aloittaa tyhjän paperin kammolla. Niemijärvi kannustaa yrityksiä valjastamaan tekoälyn yrityksen eri rooleihin, sisällöntuottajasta tarjousagentiksi:

  • Asiakaspalautteiden käsittely: tiivistä saamasi asiakaspalautteet ja löydä keskeiset teemat.
  • Tarjouspyynnöt: siirrä sähköpostin tarjouspyyntö tekoälylle, syötä hinnasto tekoälyn muistiin, ja tekoäly tuottaa tarjouksen sekunneissa.
  • Chatbot: tee yrityksesi sivuille chatpot, joka vastaa asiakkaiden kysymyksiin heidän omalla kielellään.
  • Mainokset: kopioi tekoälylle tuotekuvaukset ja pyydä tekemään mainokset eri kanaviin kuten someen ja Google Adsiin.
  • Monikielisyys: käännä tekstit haluamalle kielelle ja tee verkkosivuistasi monikieliset.
  • Kampanjat: suunnittele esimerkiksi 1000 € budjetilla markkinointikampanja.
  • Verkkosivujen analysointi: pyydä tekoälyä analysoimaan yrityksesi verkkosivut ja ehdota parannuksia.
  • Valokuvat: luo uniikkeja tekijänoikeusvapaita kuvia tekoälyn avulla – paras sovellus kuvien tekoon on Midjourney.

Tekoälyä voi kokeilla loputtomiin eikä se väsy tai valita. Kunhan vain itse jaksaa antaa sille tarkat neuvot ja korjauspyynnöt.

- Arkaluontoisia asioita, kuten asiakastietoja, en suosittele sinne laitettavaksi, muistuttaa Niemijärvi.

Niemijärvi myöntää, että tekoälyllä on myös kääntöpuolensa. Monien ammattien, kuten kääntäjien ja tulkkien tarve tulee vähentymään ja kokemaan murroksen. Lisäksi tekoälyn vaatimat datakeskukset kuluttavat valtavasti sähköä ja vettä.

- Teknologiauskovaisena luotan, että kehittyvä tekoäly löytää tulevaisuudessa ratkaisuja ilmastokysymyksiin, pohtii Niemijärvi.

Kaikkeen tekoälykään ei pysty. Aidot tarinat, tunteet ja syvällinen asiakaskokemus syntyvät ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Yrittäjän ja asiakkaan väliset kohtaamiset, empatia ja aitous ovat asioita, joita tekoäly ei voi korvata. Teknologia voi tukea ja tehostaa asiakaspalvelua, mutta lopulta se, mikä tekee asiakaskokemuksesta merkityksellisen, syntyy inhimillisyydestä.