Tankar om den gångna växtsäsongen
En lönsam företagsverksamhet är inte lätt.
Känslan från den gånga växtsäsongens håller på att blekna bakom oss samtidigt som de sista anteckningarna skrivs in i odlingsplaneringsprogrammet och de sista kontrolldokumenten skickas till myndigheterna för granskning. Fakta gällande företagens sämre ekonomiska situation ser inte ut att förändras mot det bättre. Tvärtemot kommer det ställvis information om försäljningsintäkter som uteblivit. De höga produktionskostnaderna får man knappt täckta. Och det blir allt mindre över till lön för det egna arbetet.
Från botten av lönekuvertet flyger det ofta en fjäril till växtodlarens plånbok. Orsakerna till detta är många, såsom det oberäkneliga vädret. Våren såg bra ut och man kom vid lämplig tidpunkt ut på åkern. Sen hände det oväntade, våren var inte varm och torr utan det regnade i flera dagar. Sådden och planteringen försenades om den inte helt sköljdes bort av ösregnet. Efter det följde långa stekande perioder. Efter den över en månad långa heta perioden fanns det inte så mycket att sälja i lådorna. Och inte gick det heller att undgå skadegörare. Men allt detta kan nog odlaren på något sätt godkänna eftersom det nästa år kommer en ny sommar och en ny växtsäsong med de möjligheter naturen ger.
Under den gånga säsongen kom även verkligheten emot när det gäller de köpeavtal som ingåtts. Även om skörden blev mindre fick man inte ett högre pris, eftersom priset fastställts på förhand - långt före skörden var upptagen eller plockad. I vissa fall blev det tomt på trädgårdsodlarnas konto på grund av köparnas betalningssvårigheter. Till sist men inte minst steg priset på energi och övriga produktionsförnödenheter såsom gödsel. Dessa prisstegringar minskar åtminstone lönsamheten men kan nog fälla hela företag. Även om den gångna sommaren hade gått helt bra skulle det nog ha funnits tillräckligt med utmaningar, till exempel på grund av den fortfarande rådande pandemin.
Julljusen som lyser i mörkret piggar upp och också bärodlarnas försäljningsställen är öppna. Underbart med alla dofter av olika glöggar som kommer emot en när man stiger in. Livsmedelsförädling har redan länge varit en lösning när man vid varmt väder fått för mycket skörd. Av bär och äpplen har man tillverkat sylt, marmelad, saft och övriga produkter i sina egna verkstäder. I den här verksamheten får företagaren sätta sin fantasi på prov. Uppfinningsrikedom behövs för att man skall skilja sig från mängden. Marknadsföring, försäljningskanaler, sociala medier – en lönsam företagsverksamhet är inte en lätt gren. Tillsammans kan vi lyckas – ingen får lämnas ensam!