Pala puhdasta pohjoista luontoa

5 min lukuaika

Arktista yritysvoimaa

Arctic Forest Foods Oy:n toimitusjohtaja Jari Kurtille on ollut alusta asti tärkeää tärkeää tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuus.

Kuva: Arctic Forest Foods Oy

Kaikki alkoi siitä, kun tammikuussa 2015 muutimme puolisoni työn perässä Rovaniemeltä Leville. Sain tällöin mahdollisuuden hengähtää hektisestä työelämästä ja aikaa pohtia tulevaisuutta - mitä tahtoisin isona oikeasti tehdä?

Olin jo 15-vuotiaana muuttanut kotoani Posiolta Rovaniemelle kokkikouluun, josta jatkoin edelleen ammattikorkeakoulun kulinaarikeittiölinjalle. Valmistuttuani restonomiksi vuonna 2002 muutin pian Helsinkiin ammentamaan itselleni lisäoppia työskentelemällä Royal-ravintoloiden kokkina. Tämän kolmen vuoden mittaisen etelän työkierroksen aikana pääsin työskentelemään mm. Michelin - ravintola G.W. Sundmansilla, jossa puolivalmisteita ei käytetty, vaan kaikki annokset tehtiin itse alusta lähtien. Vuonna 2005 palasin pohjoiseen, jossa toimin keittiömestarina mm. Sky Hotel Ounasvaaralla ja Saariselän Petronellassa sekä ravintolatoiminnoista vastaavana Korundin ja Arktikumin ravintoloissa. Vuonna 2011 vaihdoin sitten asiakasroolista Wihurille pikatukkupäälliköksi ja sain erittäin hyödyllistä kokemusta myös tukkukaupan puolelta myyjän roolissa.

Mutta palataanpa taas vuoteen 2015 jolloin Arctic Superfoodsin taival varsinaisesti alkoi. Minulla on aina ollut intohimoa itseni kehittämiseen ja tuoteideoita on pyörinyt mielessä säännöllisesti, mutta intensiivinen työ ei aiemmin antanut tilaisuutta ajatusten toteuttamiseen. Perheen kanssa Levin puhtaissa metsissä liikkuessani ja niiden keskellä asuessani Lapin mahtavien raaka-aineiden – huippulaatuisten marjojen ja yrttien – mahdollisuudet alkoivat todella kirkastua mielessäni. Aloin pohtia, mitä näistä pohjoisista superfoodeista on jo tehty, ja mitä kukaan ei vastaavasti ole vielä hoksannut tehdä.

Yritystoiminnan kannattavuuden sanoisin arvioineeni hyvin vahvasti työhistoriani tuomalla näkemyksellä. Kilpailutilannetta haarukoin käytännön jalkatyötä tekemällä eli kauppoja kiertelemällä ja erilaisia tuotteita vertailemalla. Fiiliksellä siis tässä vaiheessa vielä mentiin, ilman varsinaisia markkinatutkimuksia tai vastaavia. Perusajatuksena minulla oli alusta alkaen reseptipohjainen eli pidemmälle jalostettu, nautittavaksi valmis tuote. Halusin, että tuleva tuotteeni olisi syötävissä missä ja milloin vain. Siinä aikani kaupan hyllyjä tutkittuani huomasin, että kaikki markkinoilla olevat välipalapatukat vaikuttivat olevan ulkomaista alkuperää ja niissä kaikissa hyödynnettiin pähkinää, rusinaa, taatelia ja aprikoosia. Eli raaka-aineita, joista ei suomalaista saa tekemälläkään. Minulle taas kaksi asiaa oli selvää alusta saakka: tuotteeni tultaisiin valmistamaan kotimaisista raaka-aineista ja niiden kärkenä olisivat nimenomaan terveelliset pohjoisen luonnonmarjat ja villiyrtit.

Koska opinnoistani oli kulunut aikaa jo kymmenen vuotta, näin hyödylliseksi päivittää liiketaloudellista osaamistani osallistumalla ELY - keskuksen järjestämälle kuukauden mittaiselle yrittäjyyden intensiivikurssille. Ensimmäiset rivit yrityksen liiketoimintasuunnitelmasta kirjoitettiinkin yhtä aikaa heti ensimmäisten tuotekokeilujen kanssa syksyllä 2015.

Tuotekehityksessä haasteellisin osio oli ulkomaiset raaka-aineet korvaavan, toimivan ja maukkaan perusmassan löytäminen. Kokin palo kehitellä vei minut perunan, punajuuren, lantun, nauriin sekä kaalin kautta vihdoin porkkanaan. Tämän tuotekehitysvaiheen aikana kotikuivurit hurisivat yötä päivää. Makeuttajana hunaja oli luonteva valinta, mutta pähkinäisen maun tavoitteleminen ilman pähkinää vaati jälleen vähän enemmän tutkimustyötä. Paahdettu pellava löytyi oman tuotetestauksen (siis makustelemisen) kautta kaupan hyllyltä. Kauran lisäämisen tarkoitus pohjamassassa oli puolestaan ihan puhtaasti maun loiventaminen. Sinänsä onnekas sattuma – kaura kun on nykypäivänä suuressa suosiossa! Kotimaisia siemeniä harkittiin myös yhdeksi raaka-aineeksi, mutta ajatuksesta piti luopua saatavuuteen liittyvien riskien takia.

Kun maut alkoivat olla kohdallaan parin kuukauden kokopäiväisen tuotekehitystyön jälkeen, oli aika aloittaa maistatukset ja hienosäätö. Ravintosisältötarkastelun jälkeen tuotteen status fokusoitui energiapatukaksi, jonka asiakkaita ovat ”koko perhe”, liikkuvat ihmiset sekä erityisesti matkailijat. Matkailijoiden merkitys kehiteltävien tuotteiden kohderyhmänä huomioitiin siis alusta alkaen, esimerkiksi tuotenimen sekä pakkausmerkintöjen kielivalinnoissa.

Jotta ravintosisällöt, pakkausmerkinnät ym. olisivat kunnossa heti alusta lähtien, nelisen kuukautta ensimmäisistä tuotekokeiluista mukaan otettiin elintarvikealan kehitysyhtiö Foodwest Oy. Tehdyt säilyvyystutkimukset olivatkin ensimmäisiä asioita, joita potentiaaliset asiakkaat tuotteita esitellessäni minulta kysyivät. Vaikka usko oman tuotteen potentiaaliin ja menestymiseen oli vahva, myöskään markkinoinnin suhteen en lähtenyt soitellen sotaan, vaan yhteistyökumppaninani tuotteen ulkoasun kehittelyssä on alusta saakka toiminut asiantunteva rovaniemeläinen Mainostoimisto Puisto Oy. Marssiessani helmikuussa 2016 ensimmäisten mahdollisten isojen asiakkaitteni pakeille Helsinkiin mukanani oli siis tuotenäytteiden lisäksi luotettavaa tutkimustietoa tuotteistani ja ammattimaiset suunnitelmat siitä, miltä valmiit tuotepakkaukset tulisivat näyttämään - vaikka varsinaiset tuotteet olivatkin siinä vaiheessa vasta vakuumiin pakattuja pötköjä.

Yrityksen perustamista suunnitellessani monia asioita oli hoidettava samanaikaisesti. Suurena apuna liiketoiminnan aloitusvaiheessa oli ProAgrian yritysneuvonta, josta sain tietoa muun muassa yrityksen perustamisavustuksesta. Keskustelut rahoittajien kanssa olin avannut jo marraskuussa 2015. Vihreää valoa tuli sieltä suunnalta sen jälkeen, kun helmikuisten asiakaskäyntieni perusteella minulla oli osoittaa sekä kiinnostuneita ostajia että mahdollisia myyntimääriä. Elyn yrityksen perustamisavustuksen lisäksi pääomaa yritykseen sain siis paitsi omista säästöistä, myös pankista sekä Finnveran yrittäjälainana.

Arctic Forest Foods Oy perustettiin virallisesti 1.3.2016, minkä jälkeen allekirjoittaneella pitikin jokusen kuukauden verran suhteellisen suurta kiirettä alihankintaverkoston kokoamisessa sekä asiakaskentän vahvistamisessa. Olin nimittäin päättänyt että varastoon ei tuotteita tehdä, vaan asiakkuuksien oli oltava kunnossa ennen tuotannon käynnistymistä elokuun alussa. Kesä painoi päälle ja asiat oli hoidettava ennen lomasesonkia. Verkoston kokoaminen oli hyvin haasteellista, mutta lopputulemana olivat luotettavat ja ammattitaitoiset alihankkijat/yhteistyökumppanit. Paikallisten yritysten yhteistyö takaa raaka-aineiden alkuperän ja ostankin kaikki tuotteitteni raaka-aineet ilman välikäsiä suoraan tuottajilta. Koska pakkauskoneita ei kerta kaikkiaan ole tarjolla Lapin alueella, valmistus ja pakkaus tapahtuu Tampereella mistä tuotteet voidaan toimittaa asiakkaille vuorokauden sisällä tilauksesta. Alan yritysten yhteistyön ja sen tiivistämisen näen edelleen erittäin tärkeänä. Toisaalta on pyrittävä ajattelemaan mahdollisimman laajasti - myös sektorirajojen yli. Esimerkiksi erilaiset liikelahjayritykset tuovat meillekin paljon erilaisia mahdollisuuksia.

Arctic Superfoods - eväspatukoiden taival kuluttajien suuhun alkoi siis 15.8.2016 lähiruoka- ja ekokaupoista, päivittäistavarakaupoista sekä matkailun eri toimijoiden kautta. Nykyisin eli vajaa vuosi sen jälkeen, kun tuotteet ensi kertaa kauppoihin tulivat, on niitä saatavilla jo 220 jälleenmyyjän kautta ympäri Suomen – ja jopa maan rajojen ulkopuolella, sillä kotimaisuus, superfood - noste ja tuotteen helppo käsiteltävyys siivittivät mustikkapatukan Finnairin menun valikoimiin kaikille lennoille. Uusien jälleenmyyjien etsintä on kuitenkin edelleen päivittäistä työtä.

Vaikka eväspatukkani ovat markkinoilla saaneet hyvän vastaanoton, näen ne kuitenkin vasta ensimmäisinä askeleina Arctic Superfoods –brändin sisällössä. Visioissani siintää kokonainen perhe laadukkaita ja innovatiivisia tuotteita, joiden kehitysprosessi on käynnissä koko ajan, mutta kiirettä uusien tuotteiden markkinoille tuomisessa en ihan vielä pidä. Erilaisella tuotteella sisäänajoaika markkinoille on suunnilleen 2-3 vuotta, ja tietoisuuden nostoa nykyisten patukoidenkin suhteen tarvitaan edelleen. Pienelle yritykselle ehdoton markkinointikanava on sosiaalinen media, jota ilman on käytännössä mahdotonta menestyä. Somessa olemme valinneet saman toimivaksi havaitsemamme linjan kuin verkkosivuillammekin: paljon kuvia ja vähän, mutta sitäkin ytimekkäämpää tekstiä.

Jari Kurtti

Arctic Forest Foods Oy

Blogin kirjoittaja on Arctic Forest Foods Oy:n toimitusjohtaja Jari Kurtti. Arctic Forest Foods Oy valmistaa maistuvaa ja puhdasta superruokaa vahvoista ja ravintorikkaista pohjoisen raaka-aineista – Arctic Superfoods -eväspatukoita, joiden avulla jaksaa ja voi hyvin.

Lisätietoa http://arcticsuperfoods.com/fi/