Yhdessä esille houkuttelevalla kokonaisuudella

3 min lukuaika

Referenssit

Yritysryhmähanke tavoittelee matkailijoita Venäjältä.

Timo Salmia. Kuva: Päivi Meronen

Yritys, joka näkyy ja on esillä julkisuudessa, tarkoittaa venäläisille, että se on olemassa ja siihen voi luottaa.

- Venäjän markkinoille pyrkivän matkailuyrityksen on tärkeää osallistua messuilla ja esitellä tarjontaansa matkanjärjestäjille. Kun pienet yritykset yhdistävät voimansa, saadaan isompi ja näyttävämpi ständi sekä hyvin julkisuutta, Timo Salmia kertoo.

Hänen yrityksensä osallistui yritysryhmähankkeeseen, joka tavoittelee isoja Venäjän lähimarkkinoita. - Hanke osui meidän kannalta oikeaan aikaan.

Viime kesänä alkaneessa hankkeessa on mukana yhdeksän eteläkymenlaaksolaista ja itäuusmaalaista majoitus-, ohjelmapalvelu-, elämys- ja ruokamatkailuyritystä. Yhteinen tahto on kehittää palveluja venäläisille matkailijoille ja esitellä niitä alan toimijoille.

- Venäläiset ovat täällä merkittävä asiakasryhmä. Kolmen ja puolen tunnin ajomatkan sisällä on yli yhdeksän miljoonaa ihmistä. Vajaassa 12 tunnissa, minkä mahdollistaa Moskovan ja Pietarin välinen moottoritie, potentiaalinen matkailijamäärä kasvaa 22 miljoonaan, Salmia kuvailee mahdollisuuksia.

Tapaamiset luovat luottamusta

- Venäläiset matkailijat ja matkailuala eivät löydä Suomesta pieniä yrityksiä. Ne puolestaan eivät pysty yksin testaamaan palvelujaan ja tuotteitaan ilman jonkin kokoavan organisaation apua, perustelee yritysryhmähankkeen tarvetta ProAgria Etelä-Suomen kehityspäällikkö Tuula Repo, jolla on kokemusta Venäjän viennistä ja toimijoista.

Hankkeeseen osallistuneet yritykset valmistelivat yhteisen osaston vuosi sitten kansainvälisille matkailualan messuille Moskovaan. Messuvieraista suurin osa on matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien ylintä johtoa.

- Messuilla saadaan tärkeitä kontakteja ja luodaan luottamusta, Salmia kertoo.

Lisää suhteita solmittiin ja luottamusta vahvistettiin, kun huolella valikoitu venäläisten matkailualan toimijoiden ryhmä vieraili hankkeen yrityksissä tänä keväänä.

- Omakohtaisen kokemuksen perusteella on helpompi myydä asioita eteenpäin. Myös henkilökohtainen kontakti lisää luottamusta palvelun tarjoajaan.

Mahdollisuus kaikkien hyötyä

Yhdessä yritykset ovat voineet nostaa esiin isomman, monipuolisemman ja mahdollisimman monelle sopivan palvelutarjonnan kuin yksin toimien. Yhteistyötä ei koeta kilpailuna, vaan mahdollisuutena kaikkien hyötyä.

- Mitä enemmän on tarjontaa, sitä enemmän se houkuttelee asiakkaita. Asiakas valitsee paletista kiinnostavimmat kohteet, Timo Salmia toteaa.

- Satsaamme laatutietoiseen asiakaskuntaan, joka on valmis maksamaan hyvästä palvelusta ja tottunut käyttämään rahaa. Varakkaita venäläisiä houkuttaa edelleen puhdas, rauhallinen ja turvallinen länsi.

Yhteisessä hankkeessa yritykset ovat rakentaneet keskinäistä verkostoaan ja luoneet uusia kontakteja.

- Kontaktit ovat jo tuottaneet kyselyjä ja muutama tilauskin on tullut, Salmia summaa.

Laatubrändillä vakautta

Tsacon Oy, jonka pääosakas ja toimitusjohtaja Timo Salmia on, pyörittää Rönnäs Seaside Resort -brändinimen alla majoitus-, kokous-, sauna- ja ruokapalveluja sekä mereen liittyviä aktiviteettejä kuten kalastusta ja saaristoristeilyjä. Mökkikylä sijaitsee Loviisan Isnäsissä.

Salmia kumppaneineen osti parikymmentä vuotta toimineen mökkikylän vuonna 2013. Jo sitä ennen hän tarjosi kalastusoppaana palvelujaan sekä loi suhteita venäläisiin asiakkaisiin ja matkanjärjestäjiin.

Rönnäs Seaside Resortin asiakkaista puolet on ulkomaalaisia ja heistä kaksi kolmasosaa Venäjältä, pääosin yksityishenkilöitä.

- Kalastus houkuttelee. Kun voimme lisäksi tarjota majoituspalveluja, hyvä paketti on koossa.

Myös liikkeenjohdon konsulttina työskennellyt Timo Salmia pitää tärkeänä, että palvelut ja toiminta ovat mahdollisimman korkealaatuisia. Nämä arvot ohjaavat myös yrityskumppaneiden valintaa. Laatubrändin rakentaminen on vakauttanut toimintaa, johon suhdannevaihtelut ovat vaikuttaneet vain hetkellisesti.

www.ronnas.fi

Päivi Meronen