Verkkokaupasta maatilan tukijalka
Miten 300-vuotias sukutila otti digiloikan ja aloitti verkkoliiketoiminnan?
Heikki Tarssanen ja Riija Hasanen pitävät maitotilaa ja hevostarvikkeiden erikoisliikettä Mikkelin Harjumaassa. Tila on toiminut saman suvun hallussa yli 300 vuotta. Tällä hetkellä tilalla on noin 20-päinen lypsykarja, jonka lisäksi muutamia hevosia tallissa. Tilan toinen tukijalka, Lansarin Tallipuoti työllistää perhettä ympäri vuoden ja tuo jo merkittävän osan tilan tuloista. Hevostarvikeliikkeessä myydään asusteita ja tarvikkeita ratsastukseen sekä rehuja ja lisäravinteita hevosille.
Ajatus maatilan tulorakenteen vahvistamisesta syntyi maidon hinnan rajusti laskiessa, kun Venäjä asetti vientikieltoja EU:n maataloustuotteille. - Kustannuspuoli on pysynyt vastaavana aikana samana tai noussut, tuumaa Tarssanen tilan kannattavuutta. Vaihtoehtoina olivat joko jatkaminen nykyisellään heikentyneellä kannattavuudella, lypsykarjan huomattava kasvattaminen tai tuotannon alasajo. Tilanpitoa päätettiin jatkaa, mutta lisää velkaa ei haluttu ottaa.
Tallipuoti syntyi vaivihkaa
Hevostarvikkeiden myynti oli tullut kuvioihin vaivihkaa hevosharrastuksen myötä ja kauppa oli käynyt ilman sen suurempaa panostusta. Hevostarvikekaupassa nähtiin lisätulon mahdollisuus paikkaamaan menetettyä maitotiliä.
- Omalle hevoselle alettiin syöttää rehuja. Muutos oli niin huikea, että ajateltiin tämän toimivan muillakin. Maahantuoja sitten yllytti jälleenmyyntiin, kun meidän alueella sellaista ei ollut entuudestaan, Hasanen kiteyttää Tallipuodin syntyhistoriaa.
Tilalla päätettiin ottaa tavoitteeksi kasvattaa tallipuotia niin, että ainakin toinen perheessä saisi toimeentulonsa verkkokaupan kautta. Yrittäjät pohtivat ProAgrian asiantuntijan kanssa vaihtoehtoja, miten tilan verkkokauppaa kannattaisi kehittää. Suunnittelutyöhön käytettiin muutama päivä aluksi alueellisen kehittämishankkeen tukea ja sen lisäksi maatilojen nykyaikaistamisen ja kilpailukyvyn Neuvo 2020 -palvelua.
Verkkokauppa omin voimin
Vanhaan päärakennukseen oli jo kunnostettu tilat myymälälle ja pienelle tuotevarastolle ja oli olemassa omat nettisivut, joiden kautta pystyi ottamaan yhteyttä ja tilaamaan tuotteita manuaalisesti. Tämä ei vielä riittänyt tavoitteiden saavuttamiseen.
Kuluvan vuoden alussa tallipuoti avasi verkkokaupan, joka on helpottanut asiakkaan ostamista huomattavasti. Verkkokauppa perustettiin omin voimin, mikä vaati huomattavaa paneutumista. Sen myötä oman kaupan tuntee paremmin ja yrittäjät osaavat toteuttaa käytännön kehittämistyötä itse.
Tulevaisuutta varten ProAgrian asiantuntijan avulla tehtiin verkkokaupan kehittämiselle suunnitelma, aikataulutus ja rahoitussuunnitelma. Verkkokaupan kehittämiseen ja johtamiseen yrittäjäpariskunta hankki oppia myös intensiivikurssilta, joka toteutettiin paikallisen EU-hankkeen tuella.
Jukka-Pekka Keronen