Suomalaiset tuotteet kiinnostavat Ranskassa: kolme voittoa suuressa elintarvikealan kilpailussa

05.04.2018
Kuvassa voittajat Taina Laitinen, Vavesaaren Tila Oy, Johanna Von Wright, Åby Foods Oy ja Ali Turpeinen Alabi Oy Omaleipuri. Kuva: Action Finland!

Kolme suomalaista elintarvikeyritystä on voittanut oman kategoriansa maineikkaassa Snacking d’Or -kilpailussa Ranskassa. Suomalaiset tuotteet valittiin raadin arvioitavaksi ProAgria Etelä-Suomen ja pariisilaisen Action Finland!in vientihankkeen tuotteista. Välipala- ja napostelutuotteisiin erikoistuneessa kilpailuissa haettiin tänä vuonna terveellisiä ja trendikkäitä välipaloja. 

Terveelliset ja luonnolliset tuotteet kiinnostavat Ranskassa, ja terveellisten välipalojen kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Snacking d’Or -kilpailuun etsittiin tänä vuonna erityisesti korkeatasoisia ja terveellisiä uutuuksia välipala- ja napostelusarjoihin. Suomalaiset tuotteet voittivat kolmen eri sarjan kultamitalin.

Porvoolaisen Åby Foods Oy:n fenkoli-, lakritsi- ja mustaherukkaruislastut vievät aperitiivi-sarjan voiton, utajärveläisen Alabi Oy Omaleipurin perinteiseen tapaan leivottu suomalainen perunarieska voitti valmistuote-sarjan ja kangasniemeläisen Vavesaaren Tila Oy:n rapaperimehutiiviste juoma-sarjan. Voittajille kilpailu avaa tärkeitä jakelukanavia ja tuo julkisuutta.

20 hengen ruoka-alan ammattilaisista ja vaikuttajista koostuva raati valitsi kilpailuun pääsevät tuotteet. Lopulliset voittajat valittiin yleisöäänestyksellä, jossa annettiin lähes 100 000 ääntä. 

- Tällaiset voitot tuotekilpailuissa nostavat maamme ja sen laadukkaat elintarvikkeet julkisuuteen Ranskassa, missä tiedetään meistä yhä hyvin vähän. Kilpailun voittajat saavat jakelutiet auki Ranskan markkinoille: esimerkiksi supermarket-ketju Intermarchélla on yhteensä lähes 1 900 myyntipistettä. Tällä nostamme laatu- ja terveystietoisten ranskalaisten kuluttajien kiinnostusta ja luottamusta suomalaisiin tuotteisiin, iloitsee Action Finlandin toimitusjohtaja Jarna Coadic.

Kilpailun järjestää France Snacking -lehti, joka on välipala- ja fast food -markkinoiden johtava asiantuntija suurilla ranskankielisillä markkinoilla.

Vientihanke etsii oikeat tuotteet Ranskan markkinoille

Ovet maailman huippukeittiöihin avautuvat usein laadukkaille raaka-aineille Ranskan suurten elintarvikemarkkinoiden kautta. ProAgria Etelä-Suomi ry ja Action Finland! käynnistivät keväällä 2015 hankkeen, jonka avulla suomalaiset laadukkaat pk-yritysten elintarvikkeet saavat mahdollisuuden päästä Ranskan-markkinoille. Vientihankkeessa selvitetään tarkkaan potentiaalisten ostajien mieltymykset: ravintola-alan huippuammattilaiset sekä sisäänostajat testaavat kaikki vientitoimintaan ehdolla olevat tuotteet ja vain potentiaaliset hyväksytään mukaan.

- Olemme valikoineet mukaan vain tuotteita, joilla on todellisia mahdollisuuksia menestyä näillä vaikeilla markkinoilla. Tehtävä on haastava, koska vaatimustaso Ranskassa on sekä tuotteiden että palvelun suhteen erittäin korkea, tähdentää Tuula Repo ProAgriasta.

Suomalaisia tuotteita löytyy muun muassa Rungis-tuoretukkutorilta ja Ranskan gourmet-sektorin jakelijoilta, ja niitä kohtaa usein myös Michelin-ravintoloissa, VIP-tapahtumissa ja huippumuotihuoneiden teesalongeissa.

Jaa

Ajankohtaista

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.
  • Rahat riittämään!
    Helppoutta ja onnistumisia talouden, markkina-, ja tukiriskien hallintaan.