Puutarha panostaa yhtenäiseen brändiin

2 min lukuaika

Referenssit

Ahlbergin puutarhan laadukkaita luomutuotteita markkinoidaan Facebookissa ja Instagramissa.

Minna kaijus ja basset ahlberg

Ravintolat ovat ottaneet puutarhan monipuolisen valikoiman omakseen. Digitaaliset kanavat ovat olleet tärkeitä yrityksen brändin rakentamisessa.

– Kun uudistimme nettisivujamme, päätimme, että sivuston pitää olla toimiva ja hyvännäköinen. On tärkeää, että brändi on yhtenäinen kaikkialla: tuotepakkauksissa, nettisivuilla ja somessa, kertoo Minna Tengvall, joka on miehensä Kaijus Ahlbergin kanssa isännöinyt Ahlbergin puutarhaa vuodesta 1992.

Digimarkkinointi osana arkea

Digitaalisesta markkinoinnista on tullut tärkeä osa Minnan työtä. Tänä keväänä avattiin Ahlbergin puutarhan verkkokauppa helpottamaan tilausten käsittelyä.

Sosiaalisen median kanavista Ahlbergin puutarha panostaa Facebookiin ja Instagramiin. Somessa on helppo tavoittaa juuri oikeita asiakkaita.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

– Esimerkiksi ammattikeittiöt ja kokit ovat tärkeitä asiakkaitamme. Tavoitamme heidät helposti Instagramissa. Sähköpostia tulee kaikille paljon ja ne hukkuvat helposti, mutta Instagramissa voimme jakaa saman tiedon esimerkiksi satokauden kasviksista yhdellä kuvalla. Ja yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kertoo Minna havaitsemistaan sosiaalisen median hyödyistä.

Somekanavien päivityksestä Minna on tehnyt itsellensä rutiinia. Hän pitää tärkeänä, ettei päivitysten välille jää liian pitkää taukoa. Myös maksettua mainontaa on hyödynnetty esimerkiksi tapahtumien markkinoinnissa. Pienillä panostuksilla on saatu aikaan todella laajaa näkyvyyttä juuri oikealle kohderyhmälle.

Lisäoppia valmennuksista

Minna hakee jatkuvasti uutta oppia ja ideoita ProAgrian tapahtumista. Hän on osallistunut myös Maatilat digiaikaan -hankkeen digitaalisen markkinoinnin koulutuksiin. Parasta on, että kursseja on järjestetty eri tasoisia, jolloin on voinut hakeutua oman osaamistason mukaisiin koulutuksiin. Koulutuksissa on saanut kysyä myös itseä mietityttäviä kysymyksiä digimarkkinoinnista.

Minnan odotuksissa on jo Maatilat digiaikaan -hankkeen Islannin matka syksyllä. Opintomatkalla perehdytään paikallisten yritysten brändäämiseen ja digitaaliseen markkinointiin ja pohditaan, miten matkalla havaittuja hyviä käytäntöjä voidaan hyödyntää omassa työssä.

Tutustu Maatilat digiaikaan -hankkeeseen: www.proagria.fi/digiviljelija

Inkeri Hennola