Pariisissa testissä suomalaisten pienten elintarvikeyrittäjien tuotteiden kiinnostavuus
2 min lukuaika
Viiden suomalaisen pienen elintarvikeyrittäjän tuotteet olivat esillä Gourmet Selection -ammattilaistapahtumassa.
Gourmet Selection on korkeatasoinen ammattilaistapahtuma, jossa käy nelisen tuhatta huippuravintolan chefiä, herkkukaupan sisäänostajaa sekä tukkujen ja ruokamedian edustajaa. He odottavat kohtaavansa ruoka-alan parasta tarjontaa.
– Nämä henkilöt tietävät miten Ranskassa elintarvikeala toimii. Etsimme uusia kontakteja ja testaamme tuotteiden kiinnostavuutta, makua, pakkauksia, tuoteviestintää ja hinnoittelua. Näin saamme suoraa palautetta tuotteiden kehittämistä varten, toteaa Tuula Repo. ProAgria Etelä-Suomi tekee tapahtumaa Ranskassa pariisilaisen Action Finland!in kanssa.
– Tämä tapahtuma oli jatkumo aiemmille suomalaisten luksus- ja huippuelintarvikkeiden esittelytilaisuuksille Pariisissa, kertoo kehityspäällikkö Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomesta.
Mukana olivat Alabi Oy Utajärveltä, FP Kotaja Oy Vampulasta, Hukka Design Oy Tuupovaarasta, Polar Nutrition Ay Kuusamosta ja Åby Foods Oy Porvoosta. Yritykset käynnistivät yhdessä ProAgria Etelä-Suomen kanssa hankkeen, jossa he kehittävät kansainvälistä osaamistaan, yhteistyötä toistensa kanssa ja luovat kontakteja oman liiketoimintansa tueksi. Kehitystyössä yrityksillä on apunaan pakkauksiin, viestintään, tuotekehitykseen sekä Ranskan markkinat tuntevia asiantuntijoita.
Tapahtuman kontaktit käydään tarkasti läpi ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa jatketaan keskustelua. Kaikki saadut palautteet puretaan yritysten kanssa, jotta ne saadaan muokattua vientiä edistävään ja yritysten toimintaa kehittävään suuntaan. Konkreettisia kehittämistoimia jatketaan yhdessä asiantuntijoiden kanssa.
ProAgria Etelä-Suomi käynnisti suomalaisten luksus- ja huippuelintarvikkeiden viennin kehittämisen Ranskaan vuonna 2015 hyvin konkreettisin tavoin yhdessä ranskalaisten toimijoiden kanssa.
- Ranska on haastava viennin kohdemaa, josta löytyy tilaa tietyille suomalaisille erikoiselintarvikkeille ja alaan läheisesti liittyville muilla pienyritysten tuotteillae. Tuotteet ja yritykset on valittu tarkkaan ja silloin on hyviä mahdollisuuksia edetä ja tehdä tunnetuksi suomalaisia tuotteita ja osaamista, toteaa Jarna Coadic, Action Finland!ista.