PAPERITON KIRJANPITO
2 min lukuaika
Taloushallinnon ulkoistaminen ei käytännössä toimi kunnolla pitkien välimatkojen maassa, mikäli palveluita ei voida toteuttaa internetin väl
PAPERITON KIRJANPITO
Taloushallinnon ulkoistaminen ei käytännössä toimi kunnolla pitkien välimatkojen maassa, mikäli palveluita ei voida toteuttaa internetin välityksellä. Osa yritysten laskuista tulee edelleen paperisena, mutta ne voidaan ohjata tulemaan suoraan skannauspalveluun:
- Skannauspalvelussa paperilasku skannataan sähköiseen muotoon ja tallennetaan sähköiseen taloushallinnon järjestelmään. Tiliöinti tapahtuu jo tässä vaiheessa. Valmiiksi sähköiset laskut eli verkkolaskut eivät tarvitse edellä kuvattua paperilaskun käsittelyä.
- Tilitoimiston asiakas voi tarkistaa saapuneet laskut miltä tahansa internetiin kytketyltä tietokoneelta: lasku avautuu sähköisessä muodossa näytölle ja asiakas hyväksyy laskun maksuun.
- Tilitoimisto tai asiakas maksaa laskun eräpäivänä asiakkaan pankkitililtä. Lasku siirtyy ostoreskontraan, jossa näkyy kaikkien maksettavien laskujen tilanne. Kun lasku on maksettu pankkiin, siirtyy se sähköisesti kirjanpitoon. Lopuksi kirjanpitäjä tarkistaa vielä tiliöinnin. Käteiskuitit asiakas voi skannata suoraan sähköiseen taloushallinnon järjestelmään älypuhelimelle ladattavalla mobiilisovelluksella.
Myös myyntilaskut kulkevat sähköisesti. Asiakas muodostaa laskun taloushallinnon järjestelmässä ja lähettää eteenpäin muutamalla napin painalluksella. Valmis lasku siirtyy saman tien kirjanpitoon. Erillisiä koonteja tai yhteenvetoja ei tarvitse laatia kirjanpitäjää varten vaan tiedot ovat heti taloushallinnon järjestelmässä asiantuntijan käytettävissä.
Näin paperi muuttuu biteiksi ja paperilaskut joutavat silppuriin, jos asiakas ei halua säilyttää niitä itsellään muistona. Paperiton kirjanpito poistaa asiakkaan ja tilitoimiston välimatkan merkityksen kun yhteydenpito tapahtuu viikoittain verkon kautta tai tarvittaessa puhelimen välityksellä. Henkilökohtaisia tapaamisia ja palavereita voidaan järjestää aina kun sille on tarve.