Nautarekisteri uudistuu, mitä pitää tehdä?
Uusi Ruokaviraston nautarekisteri otetaan käyttöön marraskuussa 2021, muista tehdä valtuutukset kuntoon.
Tarkista ajantasainen ohjeistus Ruokaviraston nautarekisterin valtuutuksista Minun maatilani -verkkosivuilta.
Uusi Ruokaviraston nautarekisteri otetaan käyttöön 27.4.2022. Samalla nykyinen nautarekisteri lopetetaan.
Nautarekisteritapahtumien osalta on ollut voimassa kertakirjaamisen periaate eli samalla kun tiedot on kirjattu neuvonnan tietoihin ne ovat kirjautuneet myös nautarekisteriin ja toisin päin. Maitotilayrittäjä on voinut kirjata syntymät, poistot ja ostot vain yhteen paikkaan, josta tieto on siirtynyt myös rekisteriin. Jotta tiedonsiirto nautarekisterin ja neuvonnan, eli tuotosseurannan, keinosiemennyksen ja jalostuksen, tietojen välillä jatkuisi kuten tähänkin asti, tulee maitotilayrittäjän antaa Mtech Digital Solutions Oy:lle valtuutus. Valtuutus tulee antaa nautaeläintietojen ilmoittamiseen ja nautaeläintietojen katseluun. Samalla kun valtuutat Mtechin, kannattaa hoitaa kuntoon valtuutukset myös Eläinten terveys ETT ry:n (Naseva) ja teurastamojen osalta.
Huolehdithan, että valtuutat vain tarvittavin oikeuksin.
Näin teet nautarekisterin valtuutuksen
Tutustu ohjeeseen valtuutusten antamisesta. Huom! Tilatunnus tulee antaa aina valtuutuksen tarkenteeksi! Varo näppäilyvirheitä!
Katso ohjevideo Ruokaviraston Nautarekisterin valtuutuksien teosta.
Nautarekisterin valtuuttaminen ei onnistunut, mistä voi pyytää apua?
Apua saa Suomi.fi:n Organisaatioiden asiakaspalvelusta, palvelupuhelin 0295 53 5115 (pvm/mpm), arkisin klo 10.00–15.00.
Myös tuotosseurannan asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa p. 09 8566 5980, arkisin klo 8.15-16.00. tai tuotosseuranta@proagria.fi