Marinadien valmistaja muuttaa saunasta uuteen halliin
2 min lukuaika
Maripaja Oy:n yrittäjä Tero Vihervaara varmisti yritystukihakemuksensa valmistumisen käyttäen yritysasiantuntijan palveluja.
Turengissa sokeritehtaan työväen entisessä saunassa toimii Maripaja Oy. Yritys on perustettu 1992 ja kahden vuoden ajan yritystä on pyörittänyt Tero Vihervaara.
Maripaja valmistaa marinadeja, öljyjä ja levitteitä elintarvikkeiden maustamiseen. Yrityksellä on 50 erilaista tuotetta ja asiakkaat, jotka näitä tuotteita käyttävät ovat elintarviketeollisuudessa ja vähittäiskaupan alalla.
Nykyiset tilat ovat epäkäytännölliset ja ahtaat. Maripaja rakennuttaa Janakkalan Rastikankaalle 300 neliömetrin hallin, johon tuotanto ja varastot siirtyvät syksyllä.
Tero Vihervaara on ProAgrian yritysasiantuntija Tiina Heinosen kanssa valmistellut yritystukihakemuksen Hämeen Ely-keskukseen. Päätös 20 prosentin yritystuesta on luvassa kesäkuun loppuun mennessä.
– Tämä mahdollisti nopean etenemisen. Ilman asiantuntijapalvelua hakemus ei olisi vieläkään valmis, Vihervaara naurahtaa.
Hakuprosessi ei olisi onnistunut ilman asiantuntija-apua, mutta yrittäjän mielestä on tarpeen, että julkisen rahan ollessa kyseessä, hakukriteerit ovat tiukat. Tekeillä oleva 300 000 euron investointi tuotanto- ja varastotiloihin toteutuu vaikkei tukea myönnettäisikään. Yrittäjä myöntää, että tuki helpottaisi ja nopeuttaisi yrityksen kehittämistä.
Uudet tilat mahdollistavat tuotannon laajentamisen. Tällä hetkellä tuotteita valmistetaan vain teollisuudelle ja vähittäiskaupalle, jatkossa Vihervaaraa kiinnostaa tehdä tuotteita myös kuluttajille. Se vaatii investoimisen muun muassa pullotuslinjaan.
- Näkymät ovat suotuisat. Saattaa olla, että luvassa on lähivuosina uusia laiteinvestointeja, Vihervaara tuumaa rakennustyömaata katsellessaan.
Investointi luo työtä lähiseudulle, Rastikankaalla, tontin naapurissa toimiva Maanrakennus Jalo Oy urakoi hallin avaimet käteen -periaatteella. Maripajan tuotteissa käytettävät mausteet toimittaa Hämeenlinnassa toimiva MP-Maustepalvelu Oy. Maripaja käyttää tuotteissaan vuodessa noin 50 000 kiloa kotimaista rypsiöljyä.
Teksti: Jouni Lehtonen