Käyttäjälähtöisellä palvelukehityksellä kasvua - Kasvunvara-kirja on julkistettu

31.10.2012

Kasvunvara-kirjasta työvälineitä yrittäjille asiakasymmärryksen lisäämiseen ja palvelujen kehittämiseen

Asiakasymmärryksen parantaminen ja kysyntälähtöisten palvelujen kehittäminen ovat asioita, joita syventämällä saadaan aikaan uutta liiketoimintaa ja entistä parempaa palvelua. Tähän tarpeeseen Sitra ja ProAgria Keskusten Liitto ovat tuottaneet Kasvunvara-työkirjan, joka sisältää askeleet, miten asiakasymmärrystä kasvatetaan ja miten palvelu muotoillaan houkuttelevaksi.

- Liiketoiminnan kehittämisessä tulisi tehdä täyskäännös siirtymällä tuotantolähtöisyydestä käyttäjille arvoa tuottavien  ratkaisujen luomiseen ja markkinan tuntemiseen, toteaa johtava asiantuntija Lea Konttinen Sitrasta.

Vihreä talous ja luontoympäristöt mahdollistavat uudenlaiseen kysyntään perustuvaa uutta liiketoimintaa. Kyse on siitä, miten palvelu muodostetaan siten, että se kohtaa käyttäjien tarpeet. Luonnossa on paljon hyvinvointiin liittyviä ominaisuuksia ja elementtejä, joita voidaan hyödyntää ja muodostaa niihin uusia palveluja. Hyvänä esimerkkinä on tila, hiljaisuus, luonnonvarat ja uusiutuva energia, kuvaa Konttinen

Kirjan työvälineet muodostavat polun, jota seuraamalla pääsee syventämään omaa ymmärrystä asiakkaiden todellisista tarpeista ja kehittämään työkalujen avulla innovatiivisia palveluja. - Kirja ja työvälineet antavat myös pienyrittäjille mahdollisuuden ottaa käyttöön ja hyödyntää tätä uutta ajattelua, sanoo ProAgria Keskusten Liiton kehitysjohtaja Pentti Meriläinen.

Käyttäjien kanssa kehittämässä Tarinoiden ja hiljaisuuden Lestijoki-reittiä

Tuotteiden ja palveluiden kehittämisen keskiöön nousevat kuluttajien arjen käytänteiden tunnistaminen ja tunteminen. Arvo käyttäjälle syntyy yhä useammin ratkaisuista, joiden synnyttämiseen tarvitaan yhden yrityksen sijasta useampia toimijoita. Raja palvelun tuottajien ja kuluttajien välillä hämärtyy asiakkaiden ollessa usein osa palveluprosessia. Asiakkaat voivat jopa itse tuottaa tietyn osan palveluista tai luoda palvelutapahtumia yhdessä palvelun tuottajien kanssa.

Tarinoiden ja hiljaisuuden Lestijoki- reitti on uusi palvelukonsepti, jossa yhdistyy hiljentymisen kokeminen, luonto, tarinat ja GPS-ohjattu liikkuminen. - Palvelukonseptin kehittämisessä palvelumuotoilulla ja mallia testaavalla asiakasryhmällä on ollut keskeinen merkitys, toteaa Jarmo Halonen Ekointrnet Oy:stä. Kumppanuuksien synnyttämisessä palveluintegraattorilla on ollut puolestaan tärkeä mutta haastava rooli. Sitran toteuttajakumppaneita ovat Ekointernet Oy sekä Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Lutakko Living Lab ja Lestijokivarren matkailuyrittäjät.

Palvelukehitykseen voimaa sosiaalisen median yhteisöistä

Kasvunvara on jatkossa myös palvelu, johon yrittäjä voi ottaa mukaan sekä asiantuntijoita ja kuluttajia. Pidämme vielä tämän vuoden puolella kaksi työpajaa, toisen Etelä-Savossa ja toisen Kainuussa, joihin yrittäjillä on mahdollisuus tulla mukaan. Lisätietoja tapahtumista www.kasvunvara.fi. Yrittäjien ja kuluttajien kohtaamispaikaksi on muodostettu myös Facebookiin avoin ryhmä Ajatusleipomo, jossa yrittäjät voivat tuoda yhteisölliseen mediaan kysymyksiä palveluidensa kehittämisestä.

Lisätietoja:

Lea Konttinen, johtava asiantuntija Sitra, Lea.Konttinen@sitra.fi puh. 040 546 6428

Kasvunvara -työkaluja parempaan palveluun:
Pentti Meriläinen ProAgria Keskusten Liitto, pentti.merilainen@proagria.fi, puh. 020 747 2483

Tarinoiden ja hiljaisuuden Lestijoki -reitti:
Jarmo Halonen Ekointernet Oy, jarmo.halonen@ekoportti.fi, 050 538 5795
 

Jaa

Ajankohtaista

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Sähköinen kasvinsuojelututkinto nyt verkossa
    Maksa verkossa, suorita sähköisesti ja hyväksytyn suorituksen jälkeen todistus heti sähköpostiisi
  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.