Intohimona rakentaminen – mökkibisnestä kehitetään investoinneilla
Rantalan Lomamökkien lähes jokaisessa somejulkaisuissa vilahtaa yrityksen tärkein markkinoija, Juju-koira. Juju on yrittäjä Jouni Hokkasen koira, jonka tehtäviin kuuluu myös sekä talonvahdin pesti että mökkivieraiden koirien kanssa leikkiminen.
- Lomamökkimme ovat koiraystävällisiä. Se tarkoittaa, että mökkivieraidemme koirat ovat tervetulleita ja niitä odottaa perillä oma herkkupussi. On tärkeää, että mökkivieraamme tuntevat olonsa tervetulleiksi myös koiran kanssa, sanoo Jouni.
Hartolassa tunnetaan Rantalan Lomamökit jo useamman vuosikymmenen ajalta. Mökkivieraita on toivotettu tervetulleeksi jo reilut 50 vuotta. Vuosikymmenten kokemuksella Jouni tietää, mitä mökin vuokraaja toivoo onnistuneelta lomaltaan. Koiraystävällisyyttä tuodaan siksi vahvasti esille, sillä lemmikkien mukaan ottaminen vuokramökille ei ole aina itsestään selvää.
- Meillä on vankka joukko vakiovieraita, noin 80 prosenttia. Meille he ovat mökkivieraita, eivät asiakkaita. Parasta on, kun mökkivieraamme soittaa ja pyytää varamaan ”sen meidän mökin”, Jouni kuvailee.
Kun Jouni aikoinaan 90-luvun puolivälissä lähti luotsaamaan vanhempiensa vanhaa lypsykarjatilaa, lähtivät lehmät ensimmäisenä. Visiona oli yritystoiminta, jossa liiketoimintana on viljelyn lisäksi metsä ja mökkien vuokraus. Neljän sisaruksen kesken sovittiin, että Jouni jatkaa tilaa ja kehittää lomamökkien liiketoimintaa. Myös viljelyä tehdään tosissaan.
- Viljelemme kuminaa ja ohraa, ja on myös nurmea, riistanhoitopeltoa, saneerauskasvia, maisemapeltoa ja kukkapeltoa. Teen myös suorakylvö- ja kasvinsuojeluruiskutusten urakointia ja pääasiassa oman metsän hoitoa, Jouni kertoo.
Investoinneilla elinvoimaa alueelle
Lomamökkiyrityksessä Jounin ykkösjuttu on mökkien rakentaminen ja fasiliteettien kuntoon laittaminen. Viime vuosina on investoitu mökkien viihtyvyyteen ja varusteisiin, turvallisuuteen, energiaratkaisuihin, oheistoimintoihin sekä erilaisiin rakennusprojekteihin. Investointituet ovat Jounille tuttuja koko yrittäjäuran ajalta. Yhteensä rakennusinvestointeihin on saatu toistakymmentä investointiavustusta.
- Investointitukien hyödyntäminen on aina ollut osa tilan kehittämistä. Niihin vaikuttaa tukiprosentin suuruus. Haku on työlästä eikä kannata pienemmissä hankkeissa. Monesti se, mitä tuetaan, on ohjannut myös yrityksen toimintaa, Jouni toteaa.
Tehdyt investoinnit tuovat työtä lähialueen rakentajille ja hyödyttävät siten myös muita kuin Rantalan Lomamökkejä. Mökkivieraat käyttävät lähialueen palveluita ahkerasti, mikä tuo elinvoimaa maaseudulle.
Yritysasiantuntija vapauttaa yrittäjän aikaa
Viime vuosina ProAgrian yritysasiantuntija Karita Alén on ollut apuna investointihankkeen käynnistämisessä ja rahoituksen hakemisessa. Jouni on vuosia sitten tehnyt hakemuksia itse, mutta on tyytyväinen, ettei hänen ole enää tarvinnut stressata papereiden täyttämisestä ja oikeista sanamuodoista.
- Kun hakemuksen tekee ammattilainen, se käy näppeesti ja saa keskittyä siihen, mitä osaa ja saa parhaan katteen omalle ajalleen, Jouni kiteyttää.
Jouni on mukana myös alueellisessa Tainionvirran yritysryhmähankkeessa. Hän kuvailee ryhmää aktiiviseksi, jossa yrittäjät tekevät töitä tosissaan yhteisen päämäärän eteen. Yritysryhmähanke tuo etua sekä omaan liiketoimintaan että alueen yrittäjien menestymiseen. Alueen yrittäjille on merkitystä sillä, että myös muut onnistuvat liiketoimissaan.
Yritysryhmähankkeessa verkostoituminen vahvistaa myös koko alueen liiketoimintaa. Yhteisillä opintomatkoilla ryhmä tiivistyy, keskustelee ideoistaan ja kuuntelee toisiaan. Siitä on hyötyä arjessa.
- Kun mökkivieraani kysyy minulta, minne mennä syömään, tiedän ja tunnen yrittäjäkumppanini ja voin suositella heitä lämpimästi. Olen varovainen ohjaamaan ketään pelkkien kuulopuheiden perusteella, Jouni miettii.
Rauhallisesti kohti sukupolvenvaihdosta
Kulunut vuosi on ollut mökkivuokraukselle hyvä. Talvella rakennetaan uusi mökki haastattelupäivänä valettujen anturoiden päälle. Se valmistuu ensi kesän juhannusvieraille. Juuri on saatu myönteinen rahoituspäätös, jota valmisteltiin yhdessä Karitan kanssa.
Tulevaisuudessa käynnistetään rauhallisella aikataululla sukupolvenvaihdos yhdessä ProAgrian asiantuntijan kanssa. Jouni haluaa vanhana isäntänä katsella kiikkustuolista, miten matkailualalle kouluttautunut siskonpoika on yritystoimintaa kehittänyt. Sitä ennen Jouni kokee itsensä vielä tarpeelliseksi, myös markkinoinnissa, vaikkei se ykkösjuttu hänelle olekaan. Somestrategia on kuitenkin selvä.
- Kun teen Facebookiin julkaisun tällä isännän pärställä, saan sata tykkäystä. Jos laitan Jujun pärstän, tykkäyksiä tulee 200, Jouni naurahtaa.