Brändin rakentaminen ei ole rakettitiedettä

1 min lukuaika

Referenssit

Jokaisella yrityksellä on mahdollisuus vaikuttaa oman toimialansa mielikuvaan.

Maatalouden toimialan brändi on Ville-Matti Vuolletin mielestä positiivinen, joskin mustavalkoinen. Kuva: Minna-Marika Kumpulainen

Jokaisella yrityksellä on mahdollisuus vaikuttaa oman toimialansa mielikuvaan. Avoimesti ja rehellisesti vastuullisuudesta kertova yritys kohentaa sekä omaa että koko toimialansa brändiä.

– Toimialan menestys on jokaisen yrityksen läpinäkyvyydestä kiinni. Vastuullisuudestaan tunnettu yritys on mielenkiintoinen sekä haluttu yhteistyökumppani ja työnantaja, talouden ja johtamisen asiantuntija Kaisu Rasi muistuttaa.

Yrityksen brändin rakentaminen ja ylläpitäminen on joukko pieniä asioita, joita pitää tehdä oikein. Hyvin rakennettu brändi kestää myös aikaa.

Kalajoen Neliveto Oy:n yrittäjä Ville-Matti Vuollet peräänkuuluttaa rehellisyyttä. Hän on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä ja tuonut yrityksen arkea esiin esimerkiksi videoilla Twitterissä.

– Asioihin voi vaikuttaa, kun uskaltaa kertoa suoralla selällä, mistä ruoka tulee ja mitä kaikkea sen tuottaminen vaatii.

Vuollet muistelee muuatta koulutusta, jossa kouluttaja Jari Saravuo ihmetteli televisiossa näkemäänsä paripyörien irrottamista. Tehdäänkö noin oikeasti ja miksi, oli Sarasvuo hämmästellyt.

– Arkisetkin asiat on tuotava valoon, minkä kautta yleiseen keskusteluun tulee harmaan sävyjä, jotta toimiala ei olisi ideologioitten värittämä vaan rehellinen, Vuollet sanoo.